
حجتالسلام و المسلمین «حجتالله سروری» مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه در گفتوگو با خبرنگار تابناک در استان کرمانشاه، اظهار کرد: گرایش به الگو و تأثیر پذیری از آن در امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی، از جمله گرایشهای فطری انسان است، فطرت کمال جویی انسان را وا میدارد تا برای رسیدن به هدف و کمال از بهترین الگوها استفاده کند. منظور از اسوه پذیری این نیست که در همه رفتارها همان قالبهای رفتاری فرد الگو را مد نظر قرار داده و به همان شکل عمل کنیم.
وی افزود: هر یک از رفتارهای حضرت فاطمه (س) دارای حقیقت است که آن را به سادگی و با تحلیل و استنباط میتوان در همه زمانها و در همه ابعاد فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به کار برد. البته رفتارهایی هم در سیره حضرت فاطمه زهرا (س) وجود دارند که عیناً قابل اقتباس و پیروی است؛ مانند عبادت و دعا، احترام به همسر، رفتار مناسب و مهرورزی به خانواده. پس الگوها منحصر به زمان و مکان نیستند و در همه اعصار میتوان برای الگوگیری به آنها مراجعه نمود.
مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه، تصریح کرد: برخی تصور میکنند با تغییر زمان و سبک زندگی، ارزشهای اخلاقی و معنوی نیز تغییر میکنند و جای فضایل با رذایل عوض میشود؛ درحالیکه آنچه تغییر و تحول پیدا میکند، عنصر زمان و مکان و ابزارهایی است که مفاهیم اخلاقی در آن ظهور و بروز پیدا میکند.
وی اضافه کرد: مفاهیمی مانند حق، تقوا، احسان، راستگویی، صبر، حیا، عفت و پاکدامنی همیشه پسندیده و قابل ستایش بوده و باطل، ظلم، دروغگویی، بی عفتی و امثال آن در همه زمانها ناپسند است، لذا فضای زندگی، قالبها، امکانات، رنگها، ظواهر مادی، تکنولوژی، زندگی در آسمان خراشها موجب نمیشود جای عفت را با بی عفتی عوض کنیم، دروغ را زیبا و راستگویی را زشت بدانیم.
حجتالاسلام سروری با اشاره به الگوپذیری از بانوی دو عالم تشریح کرد: الگوپذیری از حضرت زهرا (س) به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت میپذیرد. الگوپذیری مستقیم آن است که گفتار و رفتار آن بزرگوار را عیناً برنامه و راه و رسم زندگانی خویش قرار دهیم.
وی در ادامه تاکید کرد: در بعضی از موارد از جمله عبادت و دعا، با همان شکل و قالب رفتاری میتواند اسوه و الگوی ما قرار گیرد. برای نمونه در روایت آمده است که حضرت زهرا (س) پس از هر نماز واجب ذکر مخصوص داشتند. (۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمدلله، ۳۳ مرتبه سبحان الله)؛ ذکری که دستور آن را به عنوان هدیهای عظیم از پدر بزرگوارشان دریافت کرده بود و همواره بر آن مداومت میورزید و به شیعیان خویش نیز توصیه میفرمود. چنین اقتدایی به آن بزرگوار، اسوه پذیری مستقیم خواهد بود.
مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه، همچنین گفت: الگو پذیری غیر مستقیم آن است که روح و حقیقت گفتار یا کردار آن اسوه الاهی را درک نماییم و با تحلیل و استنباط از سیره علمی و عملی آن بزرگوار، وظیفة خویش را در همه ابعاد زندگانی (فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ...) دریابیم. بسیاری از شکلها و قالبهای رفتاری ویژه شرایط خاص بوده است؛ از این رو، منظور از اسوه پذیری از آن رفتارها این نیست که همان قالب و شکل رفتاری خاص را اقتباس و تقلید کنیم؛ بلکه مطلوب و مقصود این است که روح و محتوای آن سیره رفتاری را درک کرده و آن را در شکلها و کالبدهایی نوین، طبق اقتضای شرایط زمانی و مکانی خویش، تحقق دهیم.
انتهای پیام/