در گفت وگو با تابناک مطرح کرد:

بیمه رانندگان نهایی شد، اما تکلیف عیدی هنوز نامعلوم است

گروه استان‌ها -  مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه از  آخرین وضعیت عیدی بازنشستگان و نهایی شدن طرح بیمه اجباری رانندگان تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی خبر داد.
کد خبر: ۱۲۱۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۹ 12 November 2025

بیمه رانندگان نهایی شد، اما تکلیف عیدی هنوز نامعلوم است.

«اسکندر کاکایی» مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تابناک در استان کرمانشاه با اشاره به شایعات مربوط به عیدی بازنشستگان، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع برای بازنشستگان هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است. عیدی کارگران بر‌اساس قانون کار تعیین می‌شود، در حالی که عیدی مستمری‌بگیران تابع تصمیمات کلان کشوری است و معمولاً در ماه‌های پایانی سال مشخص می‌شود.

وی به طرح جدید بیمه اجباری رانندگان تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد و افزود: با توجه به سابقه کسر حق بیمه از صورت وضعیت بار و مسافر در گذشته، در طرح جدید با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، امکان کسر و پرداخت حق بیمه را به صورت مکانیزه فراهم می‌شود، این طرح با هدف افزایش پوشش بیمه رانندگان و حمایت از آنها در برابر خطرات جاده‌ای طراحی شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه، تصریح کرد:  عدم پرداخت غرامت و هزینه‌های بیماری توسط بیمه آتیه‌سازان، مشکلات مربوط به بازنشستگی زنان خانه‌دار با سابقه بیمه کمتر از ۱۵ سال، مشکلات مربوط به پرداخت حق بیمه رانندگان و جریمه‌های دیرکرد، زمان ثبت‌نام در طرح بیمه رانندگان تاکسی، مشکلات مربوط به بیمه کارگران ساختمانی از جمله این مطالبات است، که تلاش ما در سازمان تامین اجتماعی رسیدگی به این مهم است که با تخصیص بودجه جدید، این مشکل به زودی حل خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش حقوق مستمری‌گیران گفت: محاسبه حقوق مستمری بر اساس فرمول مشخصی انجام می‌شود که سابقه پرداخت و میزان دستمزد در آن نقش دارند. هر سازمان بیمه‌ای، قوانین و مقررات خاص خود را دارد و برای پیگیری مسائل باید به سازمان مربوطه مراجعه کرد.

کاکایی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی با ایجاد سامانه غیر حضوری (Tamin.ir) ثبت‌نام متقاضیان، فرآیند بیمه کارگران ساختمانی را تسهیل کرده است. منابع سازمان باید به گونه‌ای مدیریت شود که بتواند مصارف مربوط به بیمه کارگران ساختمانی را پوشش دهد، شناسایی کارگران واقعی و قطع بیمه افراد غیرواجد شرایط، به تخصیص عادلانه‌تر منابع کمک می‌کند. بانک اطلاعاتی سازمان، ابزاری کارآمد برای شناسایی و حمایت از کارگران واقعی است. به دلیل ماهیت مشاغل ساختمانی، فرآیند بیمه با چالش‌هایی رو‌به‌رو است که سازمان در تلاش برای رفع آنها است.

وی در پایان  تشریح کرد: در صورت عدم بیمه کارگر توسط کارفرما، کارگر می‌تواند از طریق این ماده ۱۴۸ قانون کار شکایت کند. سازمان تامین اجتماعی موظف است بیمه افرادی که به ناحق از این بیمه استفاده می‌کنند را قطع کرده و سهمیه آنها را به کارگران واقعی اختصاص دهد. سازمان تامین اجتماعی مدعی داشتن یک بانک اطلاعاتی دقیق از کارگران ساختمانی است که شامل آدرس، سابقه بیمه و محل کار آنها می‌شود. به دلیل نداشتن کارفرمای ثابت برای بسیاری از کارگران ساختمانی و ماهیت فصلی کار، پیگیری و بررسی درخواست‌های بیمه دشوار است.

انتهای پیام/

منبع: تابناک
آخرین اخبار