استاندار کرمانشاه خبر داد: 

نیاز به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه قطار شهری/ پروژه قطار شهری به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است

گروه استان ها -  استاندار کرمانشاه بر لزوم تأمین مالی پروژه تأکید کرد و گفت:برای تکمیل این پروژه به حدوددو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۹۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ 03 January 2025

نیاز به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه قطار شهری/  پروژه  قطار شهری به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار تابناک از کرمانشاه ،استاندار کرمانشاه صبح جمعه به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی، سرپرست حوزه استانداری، شهردار کرمانشاه و تعدادی از کارشناسان مربوطه از طرح قطار شهری کرمانشاه بازدید و آخرین وضعیت پیشرفت آن را بررسی کرد.

در ادامه منوچهر حبیبی اظهار کرد: تأمین منابع مالی باید از سه شیوه مختلف انجام شود. یکی از این شیوه‌ها همکاری با وزارت کشور است. تا بتوانیم از خط اعتباری وزارت کشور بهره‌مند شویم.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا حداقل هزار میلیارد تومان از اوراق مشارکت را برای تأمین مالی این پروژه جذب کنیم و امیدواریم با همکاری تمامی نهادها، روند پروژه سرعت بگیرد و به نتیجه مطلوب برسد.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: طراحی قطار شهری به صورت شمالی-جنوبی انجام شده است، اما باید توجه ویژه‌ای به مسیرهای شرقی-غربی نیز داشته باشیم. با افزایش جمعیت و توسعه شهرک‌ها، نیاز به این مسیرها احساس می‌شود و باید از همین حالا برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

حبیبی گفت: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری در دو فاز دنبال خواهد شد. فاز اول این پروژه، حد فاصل طاق بستان تا میدان آزادی به طول حدود ۷ کیلومتر است که در حال حاضر ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. هدف ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۴ مردم بتوانند سوار قطار شوند.

اسناندار کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به گزارش مسئولان قطار شهری، زمان پیش‌بینی شده برای اتمام پروژه ممکن است طولانی باشد، اما چاره‌ای جز ادامه کار نداریم. برنامه‌ریزی‌های لازم باید انجام شود تا موانع بر سر راه اجرای پروژه برداشته شود.

وی  تأکید کرد: با همکاری همه نهادها و با توجه به شرایط موجود، این پروژه به موقع به سرانجام برسد و مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

استاندار کرمانشاه، با اشاره به  اهمیت تسریع در اجرای فاز دوم این پروژه گفت: فاز دوم پروژه قطار شهری از میدان آزادی تا میدان فردوسی به طول حدود ۶ کیلومتر است و عملیات اجرایی آن در حال انجام است. اما باید سرعت کار افزایش یابد و پیمانکاران بیشتری به جبهه‌های کاری اضافه شوند تا روند کار تسریع شود.

حبیبی با اشاره به اینکه این پروژه به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است، افزود: توقع ما از شهردار، مسئولین استان و تمامی عوامل اجرایی این است که کار با شتاب بیشتری دنبال شود. روند عادی فعالیت پیمانکاران به تنهایی کافی نیست و نیاز است که پروژه به صورت شبانه‌روزی پیگیری شود تا بتوانیم به این درخواست مردمی پاسخ مثبت بدهیم.

استاندار بر لزوم همکاری و هماهنگی تمامی نهادها برای تسریع در اجرای پروژه قطار شهری تأکید کرد. و گفت: شهرداری باید از طریق تهاتر زمین‌ها و همکاری با بانک شهر، منابع مالی لازم را تأمین کند. در نشستی که با مدیرعامل بانک شهر داشتیم، قول‌هایی مبنی بر تأمین بخشی از منابع مالی دریافت کردیم، اما نیاز است که پیگیری‌ها و مکاتبات به سرعت انجام شود.

حبیبی همچنین به تأمین ریل و واگن‌های مورد نیاز پروژه اشاره کرد و افزود: تامین ریل از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و تأمین واگن‌ها با وزارت کشور انجام خواهد شد. ما باید مجدداً مکاتبات لازم را انجام دهیم و ملاقات‌هایی با مسئولین مربوطه داشته باشیم تا این نیازها برطرف شود.

وی در ادامه به نیاز به تأمین برق پروژه اشاره کرد و گفت: برق مورد نیاز فاز اول پروژه با 7 مگاوات تأمین می‌شود و باید با مدیرعامل برق منطقه‌ای همکاری لازم صورت گیرد تا این مسئله نیز حل شود. همچنین جابجایی و خط انتقال آب باید از طریق شرکت آب و فاضلاب پیگیری شود.

استاندار کرمانشاه نشان کرد: این پروژه یک مگا پروژه بزرگ در کرمانشاه است و نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های متولی است. اگر همه نهادها به صورت هماهنگ عمل کنند، می‌توانیم هر چه سریع‌تر این پروژه را به نتیجه برسانیم.

وی، همچنین به اهمیت شبکه حمل و نقل درون شهری اشاره کرد و گفت: دسترسی به مراکز خرید، محل کار و مراکز تفریحی برای مردم بسیار حائز اهمیت است. زمان سفر و نوع وسیله نقلیه برای شهروندان موضوعاتی هستند که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: اگر به شبکه حمل و نقل شهری به‌طور مناسب نپردازیم، ممکن است مانند شهرهایی چون تهران، کرج و مرکزی با مشکلات جدی آلودگی زیست‌محیطی مواجه شویم. عمده مسائل و مشکلات زیست محیطی در شهرها ناشی از حمل و نقل است و اگر ما از الان به فکر نباشیم، ممکن است نام ما نیز در فهرست شهرهایی که با آلودگی زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند، قرار گیرد.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: نجربه شهرهای دیگر باید برای ما درس عبرتی باشد تا از همین حالا به فکر توسعه و بهبود شبکه حمل و نقل خود باشیم. پازل‌های شهری شامل عناصر مختلفی هستند که هویت یک شهر را شکل می‌دهند، از جمله شهربازی، تله کابین، مراکز تفریحی و قطار شهری است.

حبیبی با تأکید بر اهمیت هماهنگی بین این عناصر گفت: اگر این پازل‌ها به‌خوبی با هم کار کنند، مردم راضی خواهند بود و مشکلات کمتری گریبان‌گیر آنان خواهد شد. امروز ما بیشتر بر روی پروژه قطار شهری تمرکز داریم، اما موضوعات دیگر نیز برای ما مهم هستند و جلسات مشابهی برای بررسی مراکز تفریحی، خرید و سایر پروژه‌ها خواهیم داشت.

استاندار کرمانشاه در پایان گفت: تلاش ما این است که با همکاری همه نهادها، شبکه حمل و نقل درون شهری را بهبود بخشیم تا شهری زیبا و پایدار برای آینده بسازیم.

انتهای پیام/

منبع: تابناک
آخرین اخبار