سازمان مدیریت بحران در کشور ما کارآمد نیست و به نوعی به یک نهاد عالی نظارتی و مشاوره‌ای تبدیل شده است. نقش این سازمان در کشور ما قابل قیاس با ساختارهایی مانند آژانس مقابله با بحران در آمریکا و یا واکنش سریع در ژاپن نیست.
کد خبر: ۴۸۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ 04 September 2017
به گزارش تابناک : مخاطره آمیز بودن زندگی در تهران به دلیل مشکلات گسترده ایمن نبودن ساختمان های قدیمی و جدید باعث شده تا نسبت به کارایی و توانمند بودن ساختار سازمان مدیریت بحران حساسیت های زیادی به وجود بیاید و این مسئله زیر ذره بین کارشناسان قرار گیرد. در حال حاضر، بسیاری بر این باورند به دلیل ضعف های ساختاری سازمان مدیریت بحران نمی تواند در مواقع خطر کارآیی لازم را داشته باشد. 
در اینباره زهیر متکی ، عضو هیات علمی دانشگاه گفت: یکی از مهمترین مشکلات فعلی مربوط به ساختار مدیریت بحران است. این ساختار در کشور ما کارآمد نیست و به نوعی به یک نهاد عالی نظارتی و مشاوره‌ای تبدیل شده است. نقش این سازمان در کشور ما قابل قیاس با ساختارهایی مانند آژانس مقابله با بحران در آمریکا و یا واکنش سریع در ژاپن نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه عنوان کرد: این ساختار باید اصلاح شود. نیاز داریم ارگانی با تمامی اختیارات قانونی ایجاد شود. ارگانی که اگر در مواردی تشخیص داد سطح خطرپذیری برای بخش یا قسمتی از سکونتگاه‌های شهری و روستایی بسیار بالا است؛ مصوباتش برای نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و استانداری‌ها لازم الاجرا شود.

عضو هیات علمی گروه سوانح و بازسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی افزود: شرایط باید به گونه‌ای باشد که به عنوان مثال اگر سازمان مدیریت بحران اعلان ضریب بالای ریسک و خطرپذیری را برای ساختمان پلاسکو می‌دهد، دیگر نیروی انتظامی نباید منتظر تایید این مسئله از استانداری و فرمانداری باشد. بلافاصله باید محدوده بسته شود و تا زمانی که خود سازمان مدیریت بحران اعلام نکند وضعیت خطر برطرف شده است، مطلقا اجازه دسترسی مردم و سایرین به ساختمان داده نشود.

متکی با اشاره به تجربه مدیریت در زمان حادثه پلاسکو گفت: در این حادثه شاهد بودیم وقتی آتش در مقطعی مهار شده بود، خیلی‌ها فکر کردند دیگر خطر رفع شده و افراد زیادی به داخل ساختمان مراجعه کردند و نیروی انتظامی هم نتوانست جلوی آنها را بگیرد. البته شاید حساسیتی وجود نداشت و آنها هم فکر می کردند که کار تمام شده است. در حالی که در چنین شرایطی کارشناسان مدیریت بحران دائما باید به ارزیابی میزان خطر و خطرپذیری بپردازند و تنها در صورت تأیید آنها است که باید اجازه ورود داده شود.






منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار