ارومیه- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پراکندگی اراضی کشاورزی در سطح استان انتقاد و خواستار همکاری کشاورزان برای یکپارچه سازی این اراضی شد.
کد خبر: ۲۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 09 April 2015

ارومیه- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پراکندگی اراضی کشاورزی در سطح استان انتقاد و خواستار همکاری کشاورزان برای یکپارچه سازی این اراضی شد.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه به طور میانگین قطعات زمينهای کشاورزی آذربایجان غربی زیر ۲ هکتار مساحت دارند، افزود: متاسفانه پراکندگی اراضی کشاورزی مانع مدیریت صحیح منابع و افزایش هزینه‌های تولید شده، ضمن اینکه موجب افزایش هزینه‌های جانبی ماشین آلات نیز می‌شود.

وی ضمن انتقاد از اینکه به یکپارچه سازی اراضی و ایجاد تشکلهای تولیدی و شرکتهای کشت و صنعت به سوی خرده مالکی حرکت کرده ایم، اظهار داشت: هم اکنون در اراضی کشاورزی خرده مالکی شاهد کاهش بهره وری و عدم امکان استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی هستیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استان با تولید سالانه شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی یکی از قطبهای اصلی کشاورزی کشور محسوب می شود، ادامه داد: باید در این مناطق طرحهای جلوگیری از خرده مالکی اجرایی و یا قانون ارث و کاربری را با توجه به اراضی منطقه تغییر و یا تصویب کرد.

زمین کشاورزی

نبود سند مالکیت رسمی یکی از دلایل خرد شدن اراضی کشاورزی

جلیلی ضمن تاکید بر اینکه کشاورزی در آذربایجان غربی با توجه به بروز بحران کم آبی در منطقه باید به سوی بهره گیری از روشهای علمی و صنعتی شدن حرکت کرده و طرح آمایش سرزمین نیز رعایت شود، اعلام کرد: رعایت الگوی کشت برای کاهش میران مصرف آب و افزایش بهره وری کشاورزی ضروری بوده که در اراضی خرده مالکی امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

وی نبود سند مالکیت رسمی اراضی کشاورزی یکی از دلایل خرد شدن اراضی کشاورزی با سند مشاعی دانست و ادامه داد: متاسفانه در اخذ سند مشاعی افراد اقدام به تقسیم اراضی به قطعات کوچکتر به متراژهای دلخواه کرده و با دیوار کشی و احداث ویلا باغ محدوده خود را مشخص می کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: در قانون مصوب سال ۸۵ که با هدف جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی تصویب شده حد نصاب برای ارائه سند برای اراضی کشاورزی زراعی آبی ۷.۵ هکتار، اراضی زراعی دیمی ۲۵ هکتار، اراضی باغی دیم ۵ هکتار و باغی آبی ۱۰ هکتار ذکر شده است.

یکپارچه سازی اراضی کشاورزی

لزوم ایجاد شرکتهای سهامی - تولیدی کشاورزی در آذربایجان غربی

جلیلی ایجاد شرکتهای سهامی زراعی و تولیدی روستایی و تشکلهای کشاورزی یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از پیامدهای خرد شدن اراضی دانست و ادامه داد: در این راستا نیازمند افزایش سرمایه صندوق توسعه کشاورزی هستیم تا با هدایت و تشویق کشاورزان و تولید کنندگان به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه نزدیک به شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود، ادامه داد: با توجه به اشتغال بیش از ۳۵ درصدی مردم استان در بخش کشاورزی، ايجاد تشكلهاي توانمند در عرصه هاي مختلف کشاورزی لازم و ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار