کد خبر: ۱۶۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 10 January 2016
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از شناسایی 430 هزار معلول و سالمند ناتوان در روستاها خبرداد.

حسین نحوی نژاد روز یکشنبه در بازدید از مراکز توانبخشی بهزیستی استان البرز در گفت و گو با ایرنا افزود: 170 هزار نفر از مجموع این تعداد از خدمات توانبخشی بهزیستی درسال جاری بهره مند شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه این معلولان از خدمات بهزیستی بهره مند شده اند ،ادامه داد: همه معلولان نیاز فوری به خدمات بهزیستی نیستند اما تعدادی از آنان در نوبت بهره مندی از خدمات قرار دارند.

نحوی نژاد گفت: خدماتی که در طرح توانبخشی مبتنی برجامعه در روستاهای کشور مورد توجه قرارمی گیرد دارای اجزای مختلفی است که مهمترین آن آموزش درون خانواده است.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور اضافه کرد: بهترین راهکار برای خدمات دهی به معلولان آگاهی بخشی به آنان و خانواده هایشان است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که دراین زمینه مورد توجه قرار می گیرد قانع کردن مدارس و مراکز آموزشی برای پذیرفتن کودکان معلول درکنار سایر دانش آموزان عادی است.

نحوی نژاد با اشاره به نقش موثر حرفه آموزی برای معلولان ادامه داد: طرح استاد شاگردی از جمله طرح های مهمی است که دراین زمینه مورد توجه قرار گرفته و براساس آن صاحبان مهارت در روستا ها به معلولان آموزش می دهند.

وی،تهیه وسائل کمک توانبخشی را گران ارزیابی کرد و گفت: اگر از فناوری بومی و محلی برای تهیه این وسائل استفاده شود نرخ آن کاهش می یابد که دراین راه طرح های آموزش ویژه ای از سوی سازمان بهزیستی در اولویت است.

نحوی نژاد هدف ازبازدید مراکز توانبخشی استان البرز را ارزیابی روند اجرایی و ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: با این بازدیدها تلاش می شود تا در توزیع منابع و اعتبارات دچار بی عدالتی نشویم .

معاون توانبخشی بهزیستی کشور یادآورشد: طرح توانبخشی مبتنی برجامعه ازسال 71 آغاز شد و اکنون فراگیر شده است.

وی ادامه داد: براساس گزارش ها به ازای هر یک هزار و 500 نفر جمعیت یک خانه بهداشت داریم که درصدد همکاری برای بهره مندی ازاین ظرفیت با وزارت بهداشت بودیم ولی به نتیجه نرسیدیم و 10سالی هم دراین زمینه کارشد.

نحوی نژاد گفت: پس از آن با انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت کشور و سازمان همیاری های شهرداری ها توانستیم با بهره مندی از ظرفیت داوطلبان تحصیل کرده در روستاها به عنوان تسهیل گر این طرح را اجرایی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار