نكاتي درباره اولین نشست آستانقدس رضوی و رسانه ها (4)

رسانه‌هاي كشور مركز ثقلي ندارند! / روزنامه قدس از دیروز تا امروز و برای فردا

بيش از سي سال می‌گذرد از زماني كه آقاي محسني ، مدير خبرگزاري جمهوري اسلامي استان خراسان، پيشنهاد تاسيس روزنامه ای متعلق به آستان قدس رضوي را در جريان يك بازديد به حجت‌الاسلام و المسلمين طبسي، توليت وقت‌ آستان قدس رضوي داد و در نهایت منجر به تولد و تولید روزنامه قدس شد.
کد خبر: ۲۵۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 12 July 2016
اين پيشنهاد دقيق و هوشمندانه در دهة شصت كه هنوز علوم و فعاليت‌هاي حوزه افكار عمومي در مراحل ابتدايي قرار داشت مي‌توانست نقش بنيانگذاري و هدايت كنندگی رسانه‌ها و دانشگاه‌هاي علوم ارتباطات را ايفا نمايد و به همين علت نويسندة اين مقاله نيز بر آن تاكيد داشت و دارد.

رسانه‌هاي كشور مركز ثقلي ندارند! / روزنامه قدس از دیروز تا امروز و برای فردا

اگر چه با فاصله زماني اندكي، روزنامه‌اي با نام "قدس" راه اندازي شد ، اما آن هدف عظيم محقق نشد و روزنامة قدس فقط تحت تأثير فضاي عمومي و سياسي آن زمان فعاليت خود را آغاز كرد.
نگاه آستان قدس به اين روزنامة نوپا ، از سويي شبيه نگاه به ساير دواير اجرايي اين دستگاه عريض و طويل و از سويي ديگر مشابه با نگاهي بود كه روزنامه‌هاي فعال‌تري مانند «خراسان» داشت. لذا بطور طبيعي دو سقف محدود كننده بالاي سر روزنامة قدس قرار گرفت كه مانع رشد شايستة آن و تبديل شدن به رسانه‌اي پيشرو شد.
مشكل ديگر اين بود كه راه‌اندازي روزنامه قدس بدون جذب خبرنگاران حرفه‌اي و متبحر صورت گرفت و به همين دليل سال‌ها طول كشيد تا افراد با تجربه و دوره ديده در درون اين رسانه، تربيت شده و بروز كنند اما مديران، خبرنگاران و گزارش‌گران روزنامة قدس امروز، سال‌هاي سال است كه كار حرفه‌اي كرده‌اند و اينك شرايط براي تحولي چشمگير مهيا مي‌باشد.
روزنامة قدس در وضعيت فعلي، مي‌تواند به دور از سياست‌ زدگي، مجري راهبرد رسانه‌اي آستان قدس رضوي باشد و با ارائة الگوي روزنامه‌نگاري ارزش‌مدار، صادق و حرفه‌اي ، به مرجع مورد اعتماد افكار عمومي و مركز ثقل رسانه‌هاي جمهوري اسلامي مبدل شود. شروط اين اقدام بزرگ و حياتي، در وهلة اول تدوين استراتژي رسانه‌اي آستان قدس رضوي و در قدم بعدي نگاه كاملاً حرفه‌اي به فعاليت روزنامه‌نگاري است.
در وضعيت فعلي، تعريف روزنامه‌نگاري از انتشارات مكتوب، بسيار فراتر رفته و گسترده‌تر شده است،‌ اما نبايد فراموش كرد كه در اوج گستردگي و تعدد رسانه‌ها در فضاي مجازي، باز هم اصول حرفه‌اي روزنامه‌نگاري و خبر، همان است كه بود. ماهيت خبر با شيوة انتشار آن، دگرگون نمي‌شود. براي داشتن رسانه‌اي مورد اعتماد مردم، بايد بيش از پيش بر صحت و دقت اخبار تاكيد كرد و با ايجاد جامعيت براي اخبار، مباني خبر را به منصه ظهور رساند تا همگان ايمان بياورند كه نشريه وابسته به بارگاه ملكوتي ثامن الحجج (ع)، آينه رويدادها است و صادقانه ترین و كامل‌ترين رخدادها را مي‌توانند از اين طريق دريابند.
اقدامات و عملكرد شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي هرچند خالصانه، سازنده و موثر باشد تا زماني كه بازتاب دقيق و تعريف شدة رسانه‌اي نداشته باشد، در حوزة افكار عمومي، تاثيرگذار نخواهد بود. هر رويداد مباركي، بدون انعكاس عمومي، گويا وجود ندارد و بدتر از آن، با انعكاس نامناسب، ناقص و بي‌موقع، عواقب مخربي نيز در پي خواهد داشت.
روزنامة قدس و ساير رسانه‌هاي پيرامون آن، اينك اين استطاعت حرفه‌اي و پشتوانة مالي را دارند كه پايه‌گذار حركتي نو در جهان اسلام باشند. مطبوعات كشور كه در محاصرة فضاي مجازي و فضاي سياسي در وضعيت انفعالي قرار گرفته‌اند، مدت‌هااست الگويي براي خبرنگاري حرفه‌اي و به‌روز اخلاق حرفه‌اي نديده‌اند، بزرگ‌ترين وظيفة ما در وضعيت فعلي، حفظ هويت فرهنگي نسل‌هاي آينده از طريق ارائة اخبار، گزارش‌ها، تحليل‌ها، تفسيرها و مقالات صادقانه است. ما به يك الگوسازي رسانه‌اي در كشور نياز داريم، وگرنه هر آنچه را رشته‌ايم ، پنبه مي‌شود.
رسالت امروز آستان قدس رضوي، راهبري راهبردي فضاي رسانه‌اي كشور بدون سياست‌زدگي و جناح‌بازي و بدون توجه به منافع مالي و سود بازرگاني است. چنین وظيفة مقدسی در شرايط اقتصادي ، سیاسی و فرهنگي كشور فقط از آستان قدس رضوي برمي‌آيد و بس که اين فرصت مغتنم نبايد از دست برود.
در این رابطه مجال بیشتری باید تا که شاید این رسانه رضوی از وضعیت رو به رشد فعلی در یکسال اخیر باز هم بسی فراتر رفته و در دوران نویدبخش تولیت جدید، به «رسانه تراز انقلاب اسلامی از خاستگاهی معنوی» تبدیل شود.

علیرضا دوانلو / تابناک رضوی
آخرین اخبار