تابناک در گزارشی بررسی کرد؛

بیست سال وعده، یک جاده نیمه‌تمام/ چهارخطه الیگودرز–داران همچنان در سر بالایی پیشرفت!

گروه استان‌ها - محور‌های چهارخطه منتهی به شهرستان الیگودرز پس از سال‌ها انتظار همچنان نیمه‌تمام مانده‌اند؛ مسیری که روزانه شاهد تصادفات، تلفات جانی و از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی است و از مسئولان استان لرستان مطالبه می‌شود روند اجرایی آن هرچه سریع‌تر تکمیل و استانداردسازی شود.
کد خبر: ۱۲۱۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۱ 15 November 2025

.بیست سال وعده، یک جاده نیمه‌تمام؛ چهارخطه الیگودرز–داران همچنان در سر بالایی پیشرفت

به گزارش خبرنگار تابناک ازاستان لرستان؛ محور‌های چهارخطه‌ای مانند مسیر چهارخطه داران‑الیگودرز از جمله شاهراه‌های حیاتی استان لرستان محسوب می‌شوند. طبق بررسی‌های به عمل آمده، سالانه حدود ۵۰ نفر در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند.

با این وجود، پروژه حرکت چندان شتابانی نداشته و یکی از مطالبه‌های عمده مردم و فعالان منطقه شده است.

علی رغم وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این محور حیاتی، اما سال‌هاست که از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می‌گذرد، اما همچنان بخش عمده آن تکمیل نشده است.

در این بین، اما مسئولان استان یکی از علت‌های تاخیر در تکمیل پروژه را معارضان محلی اذعان می‌کنند، برخی دیگر نیز تأخیر در تملک اراضی و کمبود اعتبارات را از موانع اصلی اجرای این طرح مطرح کرده‌اند.

«ابوطالب شفقت» استاندار سابق لرستان در حاشیه بازدید از این محور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشکل معارضان محلی باید به سرعت رفع شود، گفت: این پروژه باید ادامه یابد تا مردم از این خدمت بهره‌مند شوند.

کمبود بودجه و عدم تحقق وعده مسئولان از مهم‌ترین دلایل به تاخیر افتادن تکمیل این پروژه حیاتی عنوان می‌شود که در همین راستا «حمیدرضا گودرزی، نماینده مردم الیگودرز» در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تابناک ضمن انتقاد از حرکت کند اجرای این طرح با بیان اینکه سالیانه چندین فقره تصادف منجر به فوت در این مسیر اتفاق می‌افتد، گفت: پارسال ۲۵ نفر در این محور بر اثر تصادف جان باختند.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی این محور خطرات بسیاری برای مسافران دارد عنوان کرد: این پروژه موجب عقب افتادگی اقتصادی لرستان شده است.

«عنایت اله میرزایی، مدیر کل راه و شهرسازی لرستان» نیز در گفت‌و‌گو با تابناک با بیان اینکه چهارخطه الیگودرز- داران ۲۰ کیلومتر است که ۱۳ و نیم کیلومتر از این مجموع آسفالت شده است گفت: مابقی این محور در دست مطالعه است و ۱۵ میلیارد تومان هزینه معارضان هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه پروژه الیگودرز-داران ۹۱ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار دارد افزود: در مجموع برای تکمیل این چهارخطه ۲۰۰ میلیاد تومان اعتبار نیاز است.

این محور مواصلاتی از وعده‌های مسئولان کشوری نیز بی نصیب نمانده تا جایی که «هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور» اعلام کرده است که تکمیل و اتمام محور الیگودرز – داران «در اولویت» این وزارتخانه است، اما متاسفانه وزارت راه در اولویت بندی‌های خود متحد نیستند.

.بیست سال وعده، یک جاده نیمه‌تمام؛ چهارخطه الیگودرز–داران همچنان در سر بالایی پیشرفت

در این بین، اما «حمیدرضا گودرزی، نماینده شهرستان الیگودرز» مصمم‌تر از همه پیگیر تکمیل و افتتاح هرچه سریع‌تر این پروژه است، گودرزی در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرنگار تابناک اظهار کرد: قرار است بخشی از این جاده و از الیگودرز تا «چمن سلطان» تا پایان آبان‌ماه به اتمام برسد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود، بیان داشت: شش کیلومتر دیگر این جاده باقی می‌ماند که در سال آینده عملیاتی می‌شود.

گودرزی در پایان تصریح کرد: با تکمیل این پروژه راه‌سازی الیگودرز - داران، جاده ترانزیت خوزستان - لرستان - اصفهان تکمیل می‌شود.

با اینحال، این آمار و وعده‌ها کافی نیستند تا وضعیت ایمنی و بهره‌وری این مسیر را به سطح قابل قبول برسانند؛ زیرا استانداردسازی، ایمن‌سازی، تکمیل باند‌های رفت و برگشت، جداسازی باندها، و نیز زیرگذر‌ها و مسیر‌های دسترسی مرتبط هنوز به وضع مطلوب نرسیده‌اند.

صنایع حمل‌و‌نقل و سرمایه‌گذاران محلی به این نکته اشاره می‌کنند که تأخیر در تکمیل چهارخطه، تهدیدی جدی برای رشد اقتصادی منطقه است. برای مثال: «تکمیل چهارخطه داران-الیگودرز می‌تواند سرعت انتقال کالا را افزایش دهد، امنیت بیشتر شود و سوخت و استهلاک خودرو‌های باری کاهش یابد.»

.بیست سال وعده، یک جاده نیمه‌تمام؛ چهارخطه الیگودرز–داران همچنان در سر بالایی پیشرفت

مردم نیز با بیان اینکه «جاده مرگ» لقب گرفته است، خواستار پایان دادن به این وضعیت شده‌اند؛ چرا که هر تاخیر در اجرا به معنای استمرار خطر تصادف، اتلاف وقت و منابع، و عقب‌ماندگی منطقه از فرصت‌های توسعه است.

مسیر‌های چهارخطه منتهی به شهرستان الیگودرز نه فقط یک پروژه عمرانی، که نماد ظرفیت بالقوه توسعه منطقه‌ای هستند. تأخیر در تکمیل و استانداردسازی این محورها، هزینه‌ای است که مردم و اقتصاد منطقه پرداخت می‌کنند.

اکنون با وجود وعده‌های مسئولان و آمار رسمی، زمان آن فرارسیده که این طرح از «مطالبه» به «عمل» تبدیل شود؛ آن‌گونه که ساکنان الیگودرز و منطقه لرستان انتظار دارند جاده‌ای ایمن، بهره‌ور و استاندارد تحویل شوند.

انتهای پیام/

منبع: تابناک
آخرین اخبار