تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان نهایی شده و پس از تائید نهایی در شورای برنامه ریزی استان امسال اجرایی می شود.
کد خبر: ۷۵۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 20 June 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی افزود: در گام نخست این برنامه تحلیل ذینفعان تالاب مورد بررسی، در گام دوم و سوم تهدیدات و مشکلات تالاب گندمان شناسایی و مشکلات ترسیم و راهکارهای مقابله با آنها در پیش نویس اولیه تدوین شده است.
وی با اشاره به تهیه پروتکل پایش تالاب در ۳ سطح، آب و خاک، تنوع زیستی و معیشت جوامع محلی در گام چهار افزود: این برنامه با چشم انداز ۲۵ ساله تعریف و تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه این تهیه این طرح از اوایل سال گذشته در راستای تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب های ایران آغاز شده است، افزود: در این طرح با همکاری بهره برداران محلی و ذینفعان تالاب در حفاظت پایدار و خردمندانه برای دستیابی و رسیدن به توسعه و حفاظت پایدار تالاب برنامه ریزی می شود.
احمدی گفت: ۲ سال گذشته نیز طرح مدیریت تالاب بین المللی چغاخور در استان تهیه و تدوین شد.
وی در ادامه به وضعیت چند سال قبل این تالاب که به دلیل خشکسالی و بهره برداری غیر اصولی به کانون گرد و غبار محلی تبدیل شده بود و چندین بار نیز دچار حریق شده بود، اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های مدیریتی و همچنین همکاری و همراهی جوامع محلی و ذینفعان از سال گذشته وضعیت تالاب بهبود یافته است.
وی به آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب در سال گذشته و همچنین سرریز شدن ابن تالاب در بارش های سال جاری اشاره کرد و گفت: در زمستان سال گذشته و بهار امسال این تالاب مامن بیش از ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر بود.
تالاب بین المللی گندمان با یکهزار و ۷۰ هکتار وسعت در شهرستان بروجن و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیاری واقع شده است.
این تالاب جز و۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر است.
این تالاب در دفتر بین المللی تحققیات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار