تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با احتساب بارش های 48 ساعت گذشته بارش های سال زراعی استان در مقایسه با میانگین بلندمدت 23 درصد رشد یافت.
کد خبر: ۷۲۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 10 March 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- مهرداد قطره سامانی میانگین بارش های سال زراعی جاری ( یکم مهر تا 19 اسفند) استان را 527 میلیمتر اعلام کرد و افزود : اگر چه استان بهمن ماه خشکی را پشت سر گذاشت اما تا پایان اسفند 2 بارش موثر دیگر پیش رو خواهد داشت.
وی ادامه داد: یک سامانه بارشی در اواخر هفته جاری وارد استان می شود و در بسیاری از نقاط استان بارش برف و باران به همراه خواهد داشت.
قطره سامانی همچنین میانگین بارش های سال زراعی شهرستان شهرکرد را 245 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این بارش ها اگر چه در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت رشد 10 درصدی را نشان می دهد اما بنا بر پیش بینی ها نسبت به رسیدن بارش های این شهرستان به حد نرمال نگران هستیم.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری به میانگین انباشت برف در شهرستان کوهرنگ اشاره کرد و گفت: هم اینک ارتفاع برف در شهر چلگرد 115 سانتیمتر است که نسبت به دوره مشابه میانگین بلندمدت 35 سانتیمتر افزایش دارد.
قطره سامانی، کمبود بارش تجمعی 10 سال گذشته در استان را 890 میلیمتر اعلام کرد و افزود : چنانچه به مدت 10 سال متوالی ترسالی در استان رخ دهد باز هم تبعات ناشی از خشکسالی های گذشته را جبران نمی کند.
وی خاطر نشان کرد : افزایش دمای هوا، آب شدن یخچال ها و تغییر بارش ها از برف به باران همچنان وضعیت منابع آب استان را تهدید می کند.
طی یک دهه اخیر کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش نیمی از منابع آب چهارمحال و بختیاری و افت شدید سفره های آب زیرزمینی این استان شده است.
این استان سرچشمه 2 رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش ها در این استان طی یک دهه اخیر استانهای اصفهان، خوزستان و یزد را با چالش مواجه کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار