رئیس دانشگاه غیر انتفاعی دارالفنون قزوین گفت:
رئیس دانشگاه غیر انتفاعی دارالفنون قزوین با اشاره به این که نیاز امروز قزوین رسیدگی به باغات سنتی است بیان کرد:‌اگر این بی توجهی به باغات سنتی قزوین که سرمایه های استان هستند ادامه داشته باشد در آینده نزدیک شاهد بیابان شهری به نام قزوین خواهیم بود.
کد خبر: ۷۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 03 August 2015
به گزارش تابناک از قزوینٰ استان قزوین از گذشته های دور به عنوان باغ شهر قزوین در نقشه های مختلف در دوران های مختلف به چشم می خورد استانی که به دلیل داشتن شرایط مناسب آب و هوایی و قرار گرفتن در میانه دشت قزوین اقلیم های متفاوتی را در خود جای داده است.
اگر نگاهی به نقشه های هوایی قزوین در طی سالیان گذشته داشته باشیم به وضوح به چشم می خوردکه شهری که در میان باغ احداث شده بود این روزها درختان را در خود بلعیده است و به عبارت دیگر هر ساله در کنار باغات سنتی قزوین ساختمان هایی می روید که فضای شهر را درگیر خود کرده است.
رسیدگی به باغات سنتی قزوین که به شدت در معرض تخریب هستند در سالیان گذشته مد نظر مسئولان قزوین بوده است اما با توجه به شرایط اقتصادی خاص و شاید برخی از سهل انگاری ها هم چنان شاهد نابودی درختان چند صد ساله قیمتی و درختان پر ارزش پسته در این شهر هستیم.
شهری که شاید برای ابتدای کار کمربندی نسیم شمال شکل باغات سنتی قزوین را دگرگون کرد و بعد از آن ایجاد پل های مختلف و برنامه های توسعه ای شهر هر روز تعداد زیادی از درختان قزوین را در این قربانگاه به قربانی گرفت.
محمدحسین سرداغی رئیس دانشگاه غیر انتفاعی دارلفنون قزوین در گفت و گو با تابناک در این خصوص بیان کرد:‌ استان قزوین در حال حاضر در شرایط خاصی به سر می برد و از نظر منابع آب دچار مشکلات بسیاری استٰ از بین رفتن منابع آبی زیر زمینٰ شرایط خاصی را در دشت قزوین به وجود آورده است و سبب شده تا کشاورزی و صنایع وابسته به آب در قزوین به شدت در معرض خطر باشند.
وی بیان کرد: در این شرایط با توجه به افزایش قیمت ناگهانی میوه در بازارهای کشور بسیاری  از کشاورزان سنتی قزوین به جای کشت و برداشت پسته که شغل گذشتگان در این زمین ها بوده است به کشت میوه هایی نظیر گیلاسٰ آلبالو و تره بار های این چنینی روی آوردند که علاوه بر مصرف بسیار زیاد آب سبب از بین رفتن باغات سنتی قزوین شد.
رئیس دانشگاه غیر انتفاعی دارالفنون قزوین خاطر نشان کرد: دانشگاه های قزوین در این شرایط وظیفه سنگینی بر عهده دارندٰ؛ چرا که در شهری با این قدمت کشاورزی و باغ داری نیاز است تا رشته های برای حفظ و حفاظت از این باغات سنتی در دانشگاه های قزوین شکل گیرد.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه ها هنوز در حال تدریس دروسی هستند که در کشور اشباح شده است و تا حد زیادی نیاز کشور به ان ها رفع گردیده در حالی که امروزه استان قزوین نیازمند رشته های نو در حوزه کشاورزیٰ منابع آب و باغداری است که می تواند شهر را از تبدیل شدن به بیابان شهر حفظ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار