تابناک چهارمحال وبختاری- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طی 9 ماهه امسال 62 میلیون دلار بادام از استان صادر شد ، که معادل 75 درصد ارزش کل صادرات استان را این محصول به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۷۰۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 19 January 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- حسین برزگر افزود: سطح زیر کشت باغات استان 42 هزار هکتار است ، که 16 هزار هکتار آن معادل 37 درصد باغات به کشت بادام اختصاص دارد.
وی ادامه داد: سالانه 190 هزار تن محصولات باغی در این استان تولید می شود ، که بادام با تولید 24 هزار تن معادل 12.5 درصد این تولیدات را شامل می شود.
برزگر، متوسط عملکرد بادام در هر هکتار از باغات استان را 1.5 تن اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با میانگین عملکرد بادام در باغات کشور که 8 دهم درصد است، عملکرد 2 برابری را نشان می دهد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، ارزش تولیدات کشاورزی استان را 34 هزار میلیارد ریال در سال اعلام کرد و گفت: بیش از 7 هزار میلیارد ریال این تولیدات اختصاص به بادام دارد که 22 درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان را شامل می شود.
برزگر، بازار هدف صادرات بادام استان را کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، روسیه و پاکستان دانست و افزود: برای رقابت در عرصه تجارت خارجی، علاوه بر تقویت مراکز بسته بندی و تقویت برند بادام استان، باید موفق به کسب استانداردهای تشویقی این عرصه شویم.
وی خاطر نشان کرد: 10 هزار نفر بصورت مستقیم در عرصه تولید و عرضه بادام در استان فعالیت دارند که 5 درصد کل اشتغال استان را شامل می شود.
چهارمحال و بختیاری با تولید 24 هزار تن بادام در سال رتبه نخست تولید بادام آبی کشور را دارد.
بادام مامایی، شاهرودی 12، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می رود.
درخت بادام نسبت به سایر گونه های درختی مقاوم تر و نسبت به آبیاری کم توقع تر است و در شرایط خشکسالی بهترین گزینه برای توسعه باغات محسوب می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار