تابناک چهارمحال وبختیاری- عضو شورای عالی جنگل گفت: فرسایش خاک در کشور طی دو دهه اخیر رشد فزآینده‌ای داشته و این موضوع چالش‌های فراوانی را به وجود آورده است.
کد خبر: ۶۸۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ 04 December 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- حمیدرضا سلیمانی در دومین همایش استانی روز جهانی خاک با اشاره به اینکه مسئله خاک در جهان چالش‌های فراوانی را ایجاد کرده است، گفت: شعار جهانی روز خاک «پیش به سوی رفع آلودگی خاک» نامگذاری شده است و باید چشم‌انداز فعالیت‌های دستگاه‌های مرتبط در راستای تحقق این شعار باشد.
عضو شورای عالی جنگل با بیان اینکه در دو دهه قبل در موضوع خاک دچار تنش‌های جدی شده‌ایم، ادامه داد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که زمین با تخریب‌هایی مواجه شده است، این تخریب تبعاتی مانند فرسایش، خشکسالی، سیل، آتش‌سوزی و بیان‌زایی را در پی دارد.
وی افزود: فرسایش خاک در کشور طی دو دهه اخیر رشد فزآینده‌ای داشته و این موضوع چالش‌های فراوانی را به وجود آورده است و باتوجه به اینکه 90 درصد از اراضی چهارمحال و بختیاری را اراضی ملی تشکیل می‌دهد، این مسئله نیازمند توجه ویژه به این حوزه در این استان است.
سلیمانی با اشاره به اینکه رسوب در چهارمحال و بختیاری باتوجه به اکوسیستم کوهستانی شکننده زیاد است، خاطرنشان کرد: این مسئله در پایین دست موجب آلودگی خاک می‌شود، به همین دلیل جهت جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب، اعتبار ویژه‌ای از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.
عضو شورای عالی جنگل اضافه کرد: حفاظت از خاک با رعایت اصول توسعه پایدار در 6 حوزه کلان آبخیز و یک‌هزار و 121 زیرحوزه در حال اجرا است که مدیریت جامعه حوزه آبخیز و اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال‌های اخیر ازجمله این اقدامات است، در تلاش هستیم فعالیت‌‌ها را به صورت متمرکز برای جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌ها انجام دهیم.
وی در پایان از اختصاص بیش از 20 میلیارد تومان جهت اجرای طرح‌های آبخیزداری در چهارمحال و بختیای خبر داد و گفت: نکته مهم در سیستم اجرایی منابع‌طبیعی استفاده از مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های ملی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار