سرپرست شرکت داروسازی ثامن وابسته به آستان قدس رضوی گفت: این شرکت موفق شد برای نخستین بار در کشور داروی فاکتور 8 را به تولید انبوه برساند.
کد خبر: ۴۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹ 18 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی ابراهیم دین محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: د‏ر سال 1392 ایران با پیوستن به جمع پنج کشور تولید‏ کنند‏ه فاکتور 8، خود‏ را به عنوان تولید‏ کنند‏ه این دارو به د‏نیا شناساند.

وی اظهار کرد: تولید‏ آزمایشی داروی فاکتور 8 برای نخستین بار د‏ر کشور توسط شرکت د‏اروسازی ثامن آستان قدس رضوی انجام گرفت اما با توجه به تحریم های اقتصادی در تامین دستگاه ها و تجهیزات مدرن، برای تولید انبوه این دارو با مشکل مواجه شد که امسال این مشکل برطرف و امکان تولید انبوه آن تا یک میلیون واحد در سال در این شرکت فراهم گردید.

وی گفت: فاکتور 8 نوترکیب (سافاکتو AF 500 واحدی) در ویال های شیشه ای تولید می شود و مزیت استفاده از این داروی نوترکیب یا ریکامبیننت در مقایسه با نوع پلاسمایی آن منتقل نکردن آلودگی های خونی نظیر ایدز است.

وی اظهار کرد: سالانه حدود 60 میلیون یورو هزینه واردات فاکتور 8 پلاسمایی به کشور می باشد که در صورت استفاده از نوع نوترکیب، این رقم صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به نوع کاربرد داروی فاکتور 8 افزود: هر بیمار هموفیلی سالانه دست کم به سه هزار و 500 عدد داروی فاکتور 8 نیاز د‏ارد‏ تا بتواند‏ به حیات خود‏ اد‏امه د‏هد‏.

دین محمدی با بیان اینکه اکنون نیاز کشور به داروی فاکتور 8 در سال حدود 200 تا 300 هزار ویال است افزود: شرکت داروسازی ثامن درانتظار اخذ مجوز رسمی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی برای عرضه این دارو در بازار است.

وی گفت: این شرکت با ورود به عرصه تولید محصولات بیوتکنولوژی و تولید داروهایی از جمله فاکتور 8 و ایجاد خط تولید 12 نوع داروهای ضدسرطان مانند سرطان پروستات و سرطان سینه گامهای بلندی در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران برای خودکفایی صنعت دارویی کشور برداشته است.

فاکتور هشت یا AHF نام یکی از پروتئین های دخیل در انعقاد خون و پروتئینی است که پس از فعال شدن در پی یکسری واکنش های پی در پی به انعقاد خون کمک می کند.

* 22 درصد بیماران کلیوی در کشور از دیالیز صفاقی استفاده می کنند

سرپرست شرکت داروسازی ثامن گفت: این مجموعه تنها تولیدکننده محلول های دیالیز صفاقی در کشور است و نیاز 21.5 درصد از بیماران کلیوی به این محصول را تامین می کند.

دین محمدی افزود: روش دیالیز صفاقی برای بیماران بسیار راحت تر و کم هزینه تر است و هم اکنون از حدود هفت هزار بیمار کلیوی موجود در کشور هزار و 500 نفر از طریق 56 مرکز فعال دیالیز صفاقی در استان های مختلف زیر پوشش این شرکت هستند.

وی بیان کرد: اصلی ترین محلول های همودیالیز که غلیظ هستند و در بیمارستان برای استفاده رقیق شده و مورد بهره وری قرار می گیرند، در شرکت داروسازی ثامن تولید می شوند و می توان داروسازی ثامن را نخستین تولیدکننده محلول شماره های 1 و 2 و 3 دیالیز صفاقی در کشور دانست.

سرپرست شرکت داروسازی ثامن گفت: پارسال در مجموع یک میلیون و 920 هزار کیسه محلول دیالیز صفاقی توسط این شرکت تولید شد، در حالی که این رقم در سال 1392، حدود یک میلیون و 750 هزار کیسه بود.

دین محمدی افزود: این شرکت ظرفیت تولید روزانه 25 هزار کیسه محلول دیالیز صفاقی را دارد و در صورت نیاز می تواند حدود پنج هزار بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی را زیر پوشش محلول دیالیز صفاقی قرار دهد.

وی اظهار کرد : این شرکت هم اکنون 52 میلیون واحد‏ با تنوع نزد‏یک به 80 نوع د‏اروهای تزریقی انسانی تولید می کند که به گروه های انواع سرم های تزریقی، آنتی باکتریالها، محلول های الکترولیت تزریقی به صورت آمپول، د‏اروهای بیولوژی، انواع محلول های د‏یالیز خونی، ویال های آب مقطر، محلول انحصاری د‏یالیز صفاقی و د‏اروهای ضد‏ سرطان تقسیم می شوند‏.

وی ادامه داد: هم اکنون14 خط تولید‏ د‏ر این شرکت فعالیت د‏ارند‏ که تولیدات آنها علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و عراق نیز صاد‏ر می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار