مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری مطرح کرد
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: لایه ازون مانند یک چتر بالای کره زمین قرار دارد و از رسیدن پرتوی خطرناک فرابنفش خورشید به سطح زمین جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۴۹۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 17 September 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی با اشاره به اینکه لایه ازون مانند یک چتر بالای کره زمین قرار دارد و از رسیدن پرتوی خطرناک فرابنفش خورشید به سطح زمین جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: در صورتی که لایه ازون آسیب ببیند و پرتوی فرابنفش خورشید به کره زمین برخورد کند حیات، عملکرد، فرآیند‌های اکو‌سیستمی انسان‌ها‎‌‌، جانوران و گیاهان در محیط‌های خشکی، آبی، طبیعی و نیمه طبیعی به خطر می‌افتد و بیماری‌هایی مانند سرطان پوست، آب‌مروارید و مشکلات ریوی در انسان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: همچنین سیستم دفاعی انسان ضعیف می‌شود که نتیجه آن آسیب‌پذیری بدن در مقابل بیماری‌های عفونی و ویروسی است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ازون لایه‌ای حیاتی و شکننده است ادامه داد: پیدایش و تداوم زندگی بر روی کره زمین به وجود و پایداری لایه ازون بستگی دارد.

احمدی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته تخریب لایه ازون توسط مواد شیمیایی ساخته شده به دست بشر سیر نگران‌کننده‌ای را طی کرده است، اضافه کرد: مهم‌ترین این مواد cfc ها هستند که بیشترین تأثیر را بر روی تخریب لایه ازون دارد و به عنوان گاز‌های سرد کننده در صنایع خنک‌کننده و یخچال‌سازی صنعتی و خانگی، تهویه مطبوع، آبسرد کن‌ها، کولر‌ها، مواد پف‌دهنده و در صنایع اسفنج‌سازی و در اسپری‌ها استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هالون‌ها ماده مخرب دیگر لایه ازون هستند که در ساخت انواع کپسول‌های اطفای حریق استفاده می‌شود گفت: حلال‌هایی که به‌عنوان مواد پاک‌کننده سطوح فلزی، مدار‌های چاپی که صنایع الکترونیک و تمیز‌کردن و لکه‌گیری لباس‌ها در خشک‌شویی‌ها استفاده می‌شوند از دیگر مواد تخریب‌کننده هستند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: متیل‌بروماید که در بخش کشاورزی به‌عنوان آفت‌کش و ضد عفونی‌کننده استفاده می‌شود نیز اثر تخریب کننده بر لایه ازون دارد.

احمدی ادامه داد: برای کند شدن روند تخریب لایه ازون علاوه بر فرهنگ‌سازی در مورد اهمیت این لایه از محصولاتی استفاده شود که دارای برچسب دوست‌دار ازون و یا فاقد cfc هستند.

وی اضافه کرد: در راستای جلوگیری و کاهش تخریب لایه ازون سال گذشته با انعقاد توافق‌نامه پاریس در مورد گا‌زهای مخرب این لایه، اقداماتی در سطح جهان صورت گرفت ولی متأسفانه کشور‌هایی مانند آمریکا که بیشترین نقش تخریب را دارند کمترین مشارکت را از خود نشان دادند.

گفتنی است؛ 25 شهریور مصادف با 16 دسامبربه مناسبت یادبود امضای پروتکل مونترال درباره تخریب لایه ازون توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1994 میلادی، روز بین‌المللی حفاظت لایه ازون نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار