تابناک چهارمحال وبختیاری- مسئول دفتر نمایندگی شرکت بن‌یاخته‌های رویان در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه درشش ماهه ابتدای امسال 46 قرارداد با متقاضیان نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف در استان منعقد شده است، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود 90 درصدی در این زمینه حاصل شود.
کد خبر: ۴۹۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 16 September 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- فاطمه روستایی اظهار کرد: در حال حاضر در استان امکان گرفتن سلول‌های بنیادی خون بند ناف در زمان تولد نوزاد وجود دارد و این سلول‌ها پس از دریافت، در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان تهران ذخیره سازی می‌شوند .
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 46 قرارداد با متقاضیان نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف در استان منعقد شده است پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود 90 درصدی در این زمینه حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه جفت و بند ناف نوزاد انسان یک زباله بیولوژیک محسوب می‌شود، گفت: سلول‌های بنیادی در بدو تولد در جفت و بند ناف هر فرد به وفور یافت می‌شوند اما در صورت دریافت نکردن این سلول‌ها در زمان تولد، دور ریخته خواهند شد .
روستایی تصریح کرد: مادر باردار در هفته سی و ششم بارداری به دفتر نمایندگی بان خون بند ناف رویان در بیمارستان هاجر(س) شهرکرد مراجعه می‌کند و پس از آگاهی از موارد منع قرارداد و دریافت مشاوره‌های پزشکی در صورتی که منعی برای بستن قرارداد نباشد، با شخص متقاضی قرارداد بسته می‌شود .
وی ادامه داد: پس از انعقاد قرارداد، وسایل نمونه‌گیری از بند ناف نوزاد به خانواده داده می‌شود تا در زمان زایمان به مامای پژوهشکده رویان که در بیمارستان حاضر خواهد بود، تحویل دهند .
روستایی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی دریافت شده برای کسانی که ژنتیک سازگار با این نمونه دارند، قابل استفاده است، خاطرنشان کرد: بانک سلول‌های بنیادی کشور به بانک جهانی سلول‌های بنیادی وصل است و این احتمال وجود دارد که در صورت یافت نشدن ژنتیک مشابه برای افراد در داخل ایران بتوان آن را از سایر کشورها تهیه کرد .
وی اکثر بیماری‌های خونی صعب‌العلاج مانند سرطان‌های خون، سرطان‌های مغز استخوان، تالاسمی‌های ماژور، فلج مغزی(سی پی) را از بیماری‌هایی برشمرد که در حال حاضر در کشور با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف قابل درمان هستند این در حالی است که تحقیقات برای درمان بیماری‌های دیگر در حال انجام است .
روستایی با اشاره به اینکه با علم امروز امکان استفاده از نمونه دریافت شده از نوزاد تنها یک مرتبه و برای یک نفر مقدوراست، گفت: درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف بسته به نوع بیماری و وزن بیمارمتفاوت است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار