پدر علم فیتوشیمی ایران:
تابناک: پدر علم فیتوشیمی ایران گفت: ۸ هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که جایگاه بسیار خوبی برای بررسی فیتوشیمی دارد.
کد خبر: ۴۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 29 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، عبدالحسین روستائیان عصر امروز در حاشیه برگزاری نخستین همایش تخصصی توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس پژوهشکده اسانس قمصر کاشان در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: محققان و پژوهشگران حوزه گونه‌های گیاهی نباید از نبود امکانات و مواد لازم دلسرد شوند و با کوشش مضاعف کار تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه را به منظور نتایج مفید برای کشف داروهای گیاهی به صورت مستمر ادامه دهند.

وی همکاری هرچه بیشتر 3 رشته علمی بیولوژی، فارماکولوژی و فیتوشیمی را مهم دانست و افزود: همکاری بین بیوشیمی، فیتوشیمی و فارماکولوژی برای تولید داروهای گیاهی در درمان بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها ضروری است.

پدر علم فیتوشیمی ایران با تاکید بر اینکه شناسایی ترکیبات گونه‌های گیاهی گام نخست در این زمینه به شمار می‌رود، افزود: نباید فقط به کشف ماده‌های جدید در این حوزه اکتفا شود. روی آوردن جهان امروز به ترکیبات طبیعی گیاهان اعم از خاکی و دریایی مهم بوده و در حال حاضر 8 هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که جایگاه بسیار خوبی برای بررسی فیتوشیمی دارد.

وی، کوهپایه‌های البرز و مناطق شهرکرد، لرستان و چهار محال بختیاری را از مناطق پرتعداد گونه های گیاهی کشور برشمرد و گفت: گونه‌های گیاهی در تمامی نقاط ایران پراکنده است و علم فیتو شیمی کاربرد فراوان و جای کار در همکاری بین رشته‌ای دارد اما هنوز کسی را سراغ نداریم که ماده جدید طبیعی را تبدیل به دارو کرده باشد.

روستائیان با اشاره به این تحقیقات پژوهشی خود در مورد اثرضد مالاریایی انسانی تهرانولید افزود: این تحقیقات وی پس از مرحله کلینیکی و کشت انبوه به استخراج ماده موثر و مشتق سازی کردن آن می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین سمینار تخصصی توسعه صنعت گلاب، عرقیات و اسانس شهرستان کاشان در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی قمصر با حضور محمد باقر رضایی رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران، عبدالحسین روستائیان پدر علم فیتو شیمی ایران و کارشناسان و اساتید دانشگاه در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی قمصر برگزار شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار