گسترده ترین دستگاه حاکمیت که ارتباط عمیقی با سطح جامعه داردآموزش و پرورش است.
کد خبر: ۳۶۶۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹ 24 January 2017

به گزارش تابناک ایلام؛آموزش و پرورش بزرگترین زمینه درهم تنیدگی و ارتباط بین دولت به معنی عام آن و ملت است ،چون حجم مخاطبان وگستردگی بالای آنان در سطوح و لایه های مختلف جامعه باعث ایجاد بستر و زمینه ای مناسب برای فرهنگ سازی و گسترش ایده الهای مورد نظر حاکمیت در تاروپود جامعه هدف است.

آموزش وپرورش به عنوان مهم ترین نهاد فرهنگی و آموزشی و بزرگترین نهاداجتماعی برای ایفای رسالت خود منابع مادی و معنوی زیادی را نیاز داردکه بتواند به عنوان بستری مناسب برای نیل به ایجاد وتوسعه مدل ایرانی اسلامی حاکمیت عمل نماید.

رفتار های آگاهانه و مسئولیت پذیری فراوان در صحنه هایی مانند جنگ تحمیلی، انتخابات ، همه پرسی ، مسایل ترافیک و رانندگی ، حضور در ایام الله مختلف مثل راهپیمایی ها و همایش ها و ...زمینه های اندکی از مشارکت مدنی بالا در نزد این قشر از جامعه بوده است . هر زمان حاکمیت به هر نوع از حضور فرهنگیان و دانش اموزان نیازمند بوده است ،آنها بدون هیچ معامله و چشم داشتی حضوری فعال و پررنگ در این عرصه ها داشته اند.

وجود بالغ بر 12 میلیون دانش‌آموز وبیش از یک میلیون معلم در گستره بیش از نود هزار مرکزوفضای آموزشی که با احتساب 26 میلیون نفر اولیای دانش آموزان رقم حدود40 میلیون نفر را شامل می شود، به خوبی وسعت و پراکنش مناسب این نهاد را درسطح جامعه نشان می دهد. توجه به این نکته بسیارحائز اهمیت است که این ظرفیت بالا در صورت عدم توجه لازم وصحیح ممکن است کارایی مورد نظربرای حاکمیت را نداشته باشدو نتواند نتایج مورد نظر را به خوبی برآورده نماید.

مهمترین مشکل آموزش و پرورش در سالیان اخیرکه باعث شده مسایل بسیاری را تحت الشعاع خود قراردهد،مسایل مالی بوده است. پرداخت حقوق و دستمزدناکافی،عدم پرداخت برخی مزایا همسان با سایر کارکنان دولت ، کمبود شدید سرانه های آموزشی و پرورشی برای واحد های تحت پوشش ، راکد ماندن ساخت وساز های بافت های فرسوده فضاها ، عدم توان پرداخت واحد های استیجاری ، متوقف شدن طرح های مهم ورزشی مانندآموزش شنا به دانش آموزان ، عدم توان برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت و ...تنها بخشی از مشکلات مالی در وزارت آموزش وپرورش است.

توجه به این موضوع که بیش از 99 درصد بودجه جاری وزارت خانه آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان می شود ،به خوبی بیانگر عدم توانایی این دستگاه در انجام اقدامات و وظایف بنیادین خود است.از دیگر مشکلات مهم در آموزش وپرورش ، تغییر ساختار های مدیریتی و آموزشی همگام با تغییرات سیاسی در سطح آن است .در سنوات گذشته شاهد تغییرات پی در پی در بحث آموزش ها ،ساختارواحد های آموزشی ، کتب درسی و ... بوده ایم که به نوعی سر درگمی و بی برنامگی شباهت داشته اند تا تدوین برنامه ای پویا و ماندگار.

کنار هم قرار دادن سطور فوق متاسفانه مارا به چالشی عظیم وا می داردو آنهم عدم قدرت و توان دستگاه است بر رسیدن به ایده آلها و برنا مه های مورد نظر .

از دستگاه به این وسعت و عظمت با این همه مشکلات مالی و مدیریتی و حجمی انبوه از مشکلات سنواتی انبار شده در سابقه اش ، انتظار کاری خارق العاده داشتن اندکی سخت به نظر می رسد.

عنایت به مطالب فوق چنین می نمایدکه دو بال مهم این وزارت خانه عریض وطویل یعنی آموزش و پرورش در تنگنای بی پولی و بی برنامگی و سیاسی کاری های پیوسته زمینگیر شده اندوتوان پرواز را به رویایی سخت و دست نیافتنی بدل کرده اند./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار