به گزارش تابناک یزد،قطار ترنست یزد – تهران طبق قول مساعدی که مدیر کل راه آهن یزد داده بود اول دیماه جاری به خطوط ریلی بازگشت.
این قطار که برای تجهیز و تعمیر و مرمت خطوط ریلی از حدود 2 ماه پیش از
خطوط ریلی خارج شده بود، حرف و حدیثهای زیادی را در بین شهروندان و
مسافران به وجود آورد اما برگشت مجدد آن به خطوط ریلی تمام شایعات مبنی بر
حذف همیشگی یک رام قطار از خطوط راهآهن یزد و جایگزینی قطارهای شب رو به
جای این قطار سریع السیر پایان داد.
فعالیت مجدد 3 رام قطار
مدیر کل راه آهن یزد در این باره تصریح میکند: مطابق قولی که قبلاً داده
بودیم، قطار ترنست یزد- تهران که از خطوط ریلی خارج شده بود، از ابتدای
دیماه مجدداً به شبکه ریلی کشور بازگشت.
«سید مصطفی داوودی» با ابراز خرسندی از بازگشت این رام به شبکه ریلی،
میگوید: پیش از این با حذف موقتی این قطار ترنست، تنها یک قطار سریع
السیر اقدام به جابهجایی مسافران استان در مسیر یزد - تهران میکرد.
وی در گفت وگو با همشهری اظهار میکند: قطار مذکور در این مدت هر روز
ساعت 3 بعد از ظهر، یزد را به مقصد تهران ترک میکرد و صبح ها از
تهران به مقصد یزد حرکت میکرد.
داوودی ادامه میدهد: با برگشتن این رام قطار ترنست که حذف موقت آن که 2
ماهه به طول انجامید و نگرانی هایی را برای مسافران این مسیر به وجود
آورد در حال حاضر 2 رام قطار ترنست، مسیر یزد و تهران را میپیمایند.
وی میافزاید: اکنون هر روز 2 ترنست ساعت های 6 صبح و 3 بعد ازظهر یزد
را به سمت تهران ترک می کنند و از ساعت 7 صبح و 5 بعدازظهر از تهران به
سمت یزد باز خواهند گشت.
این مسئول با اشاره به قطار شب رو تهران به یزد و بالعکس، بیان می کند:
این قطار که ساعت 10 هر شب از یزد به سمت تهران حرکت میکرد، اعتراض های
مردمی را مبنی بر کیفیت پایین واگنها و مشکلات عمدهای که سفر راحت را از
مسافران گرفته بود، به داشت.وی ادامه میدهد: بر همین اساس این قطار با
واگنهایی مجهز از اول همین ماه درخطوط ریلی استان در حال حرکت و خدمات
دهی به مسافران است.
داوودی عنوان میکند: اکنون قطار شب رو یزد با واگنهای پارسی، مسیر تهران
به یزد و بالعکس را طی میکند و به صورت یک در میان نیز دارای کوپههای 6
تخته و 4 تخته است.
وی با اشاره به تعویض 5 واگن از این قطار شب رو، اضافه میکند: مشکلات
موجود در گذشته مبنی بر سرویسهای بهداشتی خراب، تنگی سالن، کشیده شدن بوی
نامطبوع لنت ترمز قطار به داخل واگنها و مسائلی از این قبیل رفع شده و با
پیگیریهایی که به عمل آمده است امکانات خوبی برای مسافران فراهم شده که
میتوانند سفر خوبی داشته باشند.
مدیر کل راه آهن یزد به کیفیت واگنهای به کار رفته در قطار شب رو یزد-
تهران نیز اشاره و بیان میکند: در استان سیستان و بلوچستان با توجه به
وجود مناطق ماسهخیز و روان بودن ماسهها، تنها این واگنها توانسته
پاسخگوی این شرایط سخت باشد و مانع نفوذ گرد و غبار شود. بر همین اساس می
توان گفت که این واگنها از نظر کیفیت حرف اول را میزنند.
تردد 30 رام قطار در شبکه ریلی یزد
مدیر کل راه آهن یزد با بیان این که در حال حاضر 30 رام قطار در شبکه ریلی
استان یزد تردد میکند، میگوید: از این تعداد، مبدا 3 قطار از شهر یزد و
مقصد 3 قطار دیگر نیز این شهر است.
وی اضافه میکند: حدود 10 قطار دیگر نیز از استان یزد عبور میکنند که
سهمیه مورد نیاز این قطارها برای مسافران یزد خریداری شده است.
داوودی اعلام میکند: در مجموع می توان گفت که راه آهن یزد با ظرفیتی که دارد پاسخگوی نیاز شهروندان و مسافران خواهد بود.
وی با بیان این که به طور میانگین در طول سال حدود 85 تا 90 درصد از
واگنهای موجود در این شبکه ریلی اشغال است، تصریح میکند: مشکل کمبود
ظرفیت در ایام پیک مسافر همچون تعطیلات نوروز و تابستان تنها مختص راه
آهن نیست بلکه مشکل حمل و نقل عمومی کشور همچون فرودگاهها و پایانههای
مسافری اتوبوس نیز هست و شهروندان باید در این ایام زودتر از زمانهای
دیگر سال، اقدام به خرید بلیت کنند.
تجهیز ایستگاههای راه آهن استان
مدیر کل راه آهن یزد با تاکید بر این که راه آهن یزد با توجه به این که
دارای 2 خط ریلی است با مشکل عمدهای در مورد تردد قطارها روبهرو نیست و
از این نظر وضعیت مطلوبی دارد، میگوید: علاوه بر خریداری واگنهای با
کیفیت و تجهیز قطار شب رو و نیز مرمت خطوط ریلی، اقداماتی دیگری از سوی راه
آهن یزد انجام شده است.
وی در این باره میافزاید: توسعه ایستگاهها یکی از اقداماتی است که در
حال انجام است و امیدواریم تا تابستان سال آینده بتوانیم سکوهای یک و دو
خطوط ریلی ایستگاهها را مسقف کنیم.
داوودی ادامه میدهد: بدین منظور 4 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده
است تا مسائل آزاردهنده ناشی از گرما و نور شدید خورشید که در فصول گرم و
به ویژه در تابستانهای یزد طاقتفرساست با مسقف شدن سکوها مرتفع شود.
بهره برداری 20 درصد از خط ریلی بافق- میبد تا دهه فجر
مدیر کل راه آهن یزد از بهرهبرداری از خط ریلی بافق- میبد خبر میدهد و
اظهار می کند: در حال حاضر عملیات اجرایی خط ریلی محور بافق- میبد در
حال اجراست و طول این خط ریلی 250 کیلومتر است.
«سیدمصطفی داوودی» می گوید: از این میزان طول خط ریلی، چندین بلاک آن
انجام شده است و در دهه فجر 50 تا 60 کیلومتر از آن به بهره برداری
خواهد رسید و مابقی در سال آینده افتتاح خواهد شد.