مدیر اداره بهزیستی بیرجند گفت: در دولت یازدهم 720 نفر در این شهرستان از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه (cbr) بهره مند شدند که این رقم در ابتدای دولت یازدهم 608 نفر بوده است.
کد خبر: ۳۴۲۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴ 12 December 2016
طرح توان بخشی مبتنی بر جامعه (cbr) در مناطق روستایی و یا محروم با هدف شناسایی افراد معلول، ارایه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد نیاز افراد معلول اجرا می شود که به نهادهای ارایه دهنده خدمات دسترسی نداشته و یا از لحاظ مالی توانایی استطاعت آن ها را ندارند. 
حسن شرفی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: مراکز و موسساتی که در زمینه توانبخشی بهزیستی بیرجند فعال هستند قبل از سال 92 تعداد آنها 19 مرکز بود و با توجه به نیازی که در شهرستان احساس شد به 23 مرکز افزایش یافته است. 
وی گفت: تعداد پرونده هایی که به مراکز توانبخشی بهزیستی شهرستان واگذار شده است قبل از سال 92 تعداد 850 مورد بود و اکنون به هزار و 912 نفر رسید. 
وی با بیان اینکه 14 مرکز روزانه و شبانه روزی در شهرستان بیرجند فعال است، گفت: مرکز شبانه روزی حجر ابن عدی هفته قبل در محل موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) بیرجند در زمینه پذیرش سالمندان راه اندازی شد. 
وی از راه اندازی پنج کارگاه حرفه آموزی ویژه مددجویان بهزیستی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه احساس می شود تعداد معلولان در این مراکز بر اساس دستور العملی هنوز تکمیل نشده است نیازی به افزایش کارگاه نیست. 
به گزارش ایرنا، شرفی از فعالیت هفت مرکز مددکاری تحت پوشش بهزیستی در شهرستان اشاره کرد و افزود: در طرح مراقبت مبتنی بر خانواده که طرح ارزشمندی است 50 نفر از معلولان ضایعه نخاعی و جسمی و حرکتی از خدمات بهره مند می شوند. 
وی ادامه داد: اکنون 85 نفر از معلولان ضایعه نخاعی شهرستان به صورت ماهانه حق پرستاری دریافت می کنند. 

** استقلال و توانبخشی مددجویان هدف عمده بهزیستی است
وی بر توانبخشی و استقلال مددجویان تحت پوشش تاکید کرد و افزود: در این زمینه تاکنون اقدامات زیادی انجام شد و با پایشی که صورت گرفت آمار مددجویان مستمری بگیر و غیرمستمری بگیر از هشت هزار نفر به 6 هزار و 750 نفر کاهش یافت. 
مدیر بهزیستی بیرجند بیان کرد: زیاد بودن تعداد مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی امری افتخارآمیز نیست بلکه تلاش داریم نیازمندی افراد تحت پوشش کاهش یابد و به سطح توانمندی برسند.
شرفی ادامه داد: ادعا نمی کنیم نیازهایی که توسط این نهاد ارائه می شود رافع همه نیازهای معلولان است زیرا این قشر از جامعه به دلیل مشکلات جسمی، حرکتی و ... نیازهای بسیار زیادی دارند و خدمات بهزیستی بسیار اندک است. 

**موسسه توان افزا با هدف آموزش به بیماران اوتیسم راه اندازی شد
به گفته این مسئول، موسسه خیریه امید کوثر، مرکز نگهداری بیماران روان ویژه برادران ، مرکز سالمندان شبانه روزی حجرابن عدی، موسسه غیرانتفاعی طلوع شرق، موسسه توان افزا و... چند سال اخیر در شهرستان راه اندازی شده است. 
وی افزود: موسسه غیرانتفاعی طلوع شرق با هدف خدمت رسانی به معلولان و جامعه هدف روستایی توسط تسهیل گران آموزش دیده روستاها شناسایی شده و سپس خدمات مورد نیاز ارائه می شود. 
وی از راه اندازی موسسه توان افزا با هدف آموزش به بیماران اوتیسم در بیرجند اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه در مرکز استان برای بیماران اوتیسم مرکز خاصی وجود نداشت لذا این موسسه با ارائه خدمات روزانه و توان افزا به 25 نفر از بیماران راه اندازی شد. 
شرفی عنوان کرد: شرایط آموزشی بیماران اوتیسم بسیار خاص است و این امر در گذشته سبب می شد خانواده این افراد برای دریافت خدمات آموزشی بعضا به استان های دیگر مراجعه کنند اما با ارائه خدمات تخصصی از مشکلات آنها کاسته می شود.

** اجرای مطلوب مناسب سازی 90 درصد اداره های سایت اداری بیرجند 
وی در مورد مناسب سازی فضای شهری یادآور شد: شرایط مناسب سازی در مرکز استان مطلوب نیست در حال حاضر 37 درصد معابر و فضای شهری اما بالای 90 درصد ادارات سایت اداری بیرجند (اداره های کل) اصول مناسب سازی را به درستی اجرا کرده اند. 
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار