استاندار فارس با بیان این‌که بیش از یک‌دهه بحث توسعه پالایشگاه شیراز دنبال شد و به نتیجه نرسیده است، گفت: باید به جای اصرار بر توسعه پالایشگاه شیراز، ظرف مدت یک‌هفته پیشنهادات جدید در خصوص مکان‌یابی پالایشگاه دوم آماده شود.
کد خبر: ۲۱۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶ 13 April 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا:سیدمحمدعلی افشانی چهارشنبه 25 فروردین در جمع مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی نفت و گاز در استان فارس، گفت: وزیر نفت هم با توسعه پالایشگاه در جوار شیراز مخالف است. بنابراین، یا باید در محیط جدید سرمایه‌گذاری شود یا دست‌از کار بکشید، راه سومی وجود ندارد.

وی ادامه داد: توسعه پایدار باید مدنظر در تمام فعالیت‌ها باشد و نمی‌توان مواد آلاینده را به بهانه افزایش سرمایه، وارد حلق مردم کرد. چنانچه در تهران تا شعاع 120 کیلومتر احداث صنعت ممنوع است. حال انتظار است که طرحی چنین خام‌دستانه کنار گوش شهری با چند میلیون جمعیت اجرا شود.

استاندار فارس هم‌چنین با اشاره به این‌که طی روزهای آتی با معاون رئیس‌جمهور جلسه‌ای پیرامون سرمایه‌گذاری در فارس برگزار می‌شود، گفت: موضوعاتی دسته‌بندی‌شده تا تبدیل به قرارداد شود. البته زمان می‌برد اما باید مرتب پیگیری کنیم تا بحث فارس در پیشخوان بماند. هرچند این کار بهتر بود توسط بخش خصوصی انجام می‌شد اما کمتر شرکت‌های قدرتمندی داریم که در سطوح بالا بحث قابل‌ارائه داشته باشد و امتیازات کلان بگیرند.

افشانی گفت: اکنون سه بسته سرمایه‌گذاری به سه زبان برای ارائه به سرمایه‌گذاران آماده کرده‌ایم. در حوزه نفت و گاز هم باید حداکثر طی دو یا سه ماه آینده بسته سرمایه‌گذاری استان را تدوین کنیم. البته در شرایط فعلی به دنبال آن نیستیم که پول نفت را بیاوریم و رونق کاذب ایجاد کنیم بلکه به دنبال توسعه پایداری هستیم که نیاز امروز را بدون قربانی کردن فردا تأمین کنیم.

استاندار فارس یکی از مشکلات را زمان‌بر بودن برخی پروژه‌ها عنوان و اضافه کرد: درحالی‌که سد دز در دو سال بهره‌برداری شد برخی پروژه‌های ما اکنون طی 20 سال بهره‌برداری می‌شود و واضح است که یک صنعت در مقطع زمانی خاصی توجیه و قابلیت رقابت دارد و 20 سال بعد فناوری آن قدیمی شده است.

وی با انتقاد به عملکرد برخی رسانه‌ها، تصریح کرد: رسانه برای دفاع از منافع کلان، باید تولید محتوا را براساس مطالعه و پژوهش دنبال کند، اعتقاد جدی دارم که رسانه‌ها ناظر بر عملکرد مدیران اجرایی و تصمیم سازان تلقی می‌شوند مشروط به این‌که رسالت خود را بدانند و اطلاعات منصفانه و دقیق منتقل کنند.

استاندار فارس با بیان این‌که برخی اصحاب رسانه به‌دنبال برجسته کردن نکات منفی هستند، گفت: البته ما از این موضوع نگرانی نداریم و برای هیچ بحث و نقدی از کسی پرسش نکرده‌ایم اما درج مطالب بی‌بنیان باعث ناامیدی مردم می‌شود و تزریق ناامیدی به جامعه در ابعاد دیگر اثرگذار است.

مدیر ارشد استان فارس گفت: چگونه برخی رسانه‌ها تیتر می‌زنند "فارس در سرمایه‌گذاری‌ها جا ماند" یا عنوان می‌کنند "12 پتروشیمی در فارس بدون توجه به حال خود رهاشده است" گویی آن فعال جوان رسانه‌ای معنای سرمایه‌گذاری را به‌درستی نمی‌داند که سرمایه‌گذاری یک «فرایند» است. این‌گونه نیست که امروز تصمیم بگیریم سرمایه‌گذاری کنیم و فردا بدون هیچ مانع و مجوز و چرخه اداری و دریافت مجوز، عملیات اجرایی آغاز شود.

افشانی تصریح کرد: چگونه در مورد پتروشیمی و پالایشگاه سخن گفته می‌شود، درحالی‌که پشت بسیاری از سدهای فارس آبی نمانده و تالاب‌هاخشک‌شده‌ است. در پاسخ به مطالب جوانان رسانه‌ای باید گفت شما آب را تأمین کنید تا هر آنچه مدنظر دارید محقق شود.

وی با یادآوری این‌که بزرگان زیادی در عرصه رسانه‌ها فعالیت داشته و جریان‌سازی کرده‌اند، گفت: بزرگان این عرصه اعتبار و وزنی به مطبوعات بخشیده بودند و اکنون اگر صفحات و خبرهای نشریات را با آن روزنامه‌ها مقایسه کنید این سؤال ایجاد می‌شود که آن مطالب وزین و فاخر چگونه به این سبک‌سطحی و حاشیه‌ای تبدیل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار