رئیس اداره پارک ملی بوجاق خبر داد
کد خبر: ۱۱۶۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴ 11 April 2024

تابناک گیلان: رئیس اداره پارک ملی بوجاق با اشاره به گشت شبانه‌روزی محیط بانان در پاسگاه محیط بانی سفیدرود در فصل زادآوری ماهیان، گفت: محیط بانان به منظور پاکسازی دام‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه سفیدرود مشغول فعالیت هستند.
احسان باقری‌پور امروز، ۲۱ فروردین ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه پارک ملی خشکی دریایی بوجاق به عنوان نخستین پارک ملی در کشور به ثبت رسیده و تنها پارک ملی گیلان است، اظهار کرد: این پارک ملی سه هزار و ۳۴۳ هکتار مساحت دارد که از این مقدار، ۱۶۰۰ هکتار پهنه دریایی، ۱۶۰ هکتار پهنه تالابی و مابقی را خشکی - دریایی دربرگرفته است.
وی با بیان اینکه پارک ملی خشکی دریایی بوجاق در شهرستان آستانه‌اشرفیه و بخش کوچکی در شهر رشت واقع شده است، افزود: این پارک ملی در طول پنج کیلومتر درحوزه زیباکنار بخش لشت نشاء و بیشترین وسعت در حوزه شهرستان آستانه‌اشرفیه قرار دارد.

رئیس اداره پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق تصریح کرد: پارک ملی بوجاق به واسطه پنج زیستگاه شامل رودخانه، دشت، دریا، ساحل و جنگل نسبت به سایر پارک‌های ملی‌ اکوسیستمی منحصر به فرد دارد.
باقری‌پور با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی اداره پارک ملی بوجاق برای احیای تالاب به اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، تصریح کرد: دو سال گذشته طرح پیشنهادی احیاء تالاب بوجاق ارائه شد و مورد استقبال مهندس عشوری مدیرکل و کارشناسان اداره کل قرار گرفت به طوری که در سال گذشته حدود ۷۵۰ متر، بخشی از بازوسازی که مغفول مانده بود، انجام و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از پهنه تالاب بوجاق احیاء شد.
وی با بیان اینکه در پارک ملی بوجاق ۲۵۷ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و آبزی و ۲۰ گونه پستاندار شناسایی شده است، گفت: هر فصلی در پارک ملی بوجاق شرایط خاصی خود را دارد و محیط بانان مشغول فعالیت و حفاظت از آن هستند.

رئیس اداره پارک ملی بوجاق با بیان اینکه امسال با بازوسازی که انجام شد میزبان حدود ۲۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب بوجاق بودیم، گفت: با توجه به اینکه ۲۵۰۰ متربازوسازی تالاب باقیمانده است امیدواریم با پیگیری‌هایی که توسط مدیرکل انجام می‌شود امسال این بازوسازی ادامه دار شود تا بتوانیم تمام ۱۶۰ هکتار پهنه تالابی را احیاء کنیم.
رئیس اداره پارک ملی بوجاق با بیان اینکه سه پاسگاه محیط بانی در حوزه پارک ملی وجود دارد، افزود: پاسگاه محیط بانی سفیدرود در مصب رودخانه واقع شده و در فصل تخم‌ریزی ماهیان استخوانی و غضروفی، فعالیت محیط بانان از اسفندماه شدت می‌گیرد و اکنون که در فروردین ماه قرار داریم همکاران ما به صورت دو شیفت شبانه‌روزی مشغول به فعالیت هستند.
باقری‌پور با تاکید بر اینکه محیط بانان به منظور پاکسازی دام‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه سفیدرود مشغول به فعال هستند، گفت: در فصل زادآوری آبزیان هرگونه شکار و صید و برداشت غیرمجاز شن و ماسه ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار