رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال وبختیاری گفت: نتایج طرح «آمارگیری از شاخص قیمت مصرف‌کننده شهری و روستایی اسفند سال ۱۴۰۲» از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
کد خبر: ۱۱۵۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴ 21 March 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری، حمیدرضا منتظری با اشاره به انتشار نتایج طرح شاخص قیمت مصرف‌کننده اسفند ماه سال ۱۴۰۲ از سوی مرکز آمار ایران، اظهار کرد: براساس نتایج طرح یادشده در اسفند ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار‌های استان چهارمحال و بختیاری به عدد ۲۴۹.۲ رسید که نسبت به ماه قبل، ۱.۹ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۱ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۵.۷ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این استان در تورم سالانه در رتبه چهار قرار دارد که نسبت به بهمن ماه، یک رتبه و نسبت به ماه‌های دی و قبل از آن دو رتبه بهبود یافته است.

منتظری نرخ تورم ماهانه اسفند ۱۴۰۲ در کشور را دو درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه کشور را ۳۲.۳ درصد و نرخ تورم سالانه در کشور را ۴۰.۷ درصد اعلام کرد و گفت: نتایج مرکز آمار ایران نشان‌دهنده این است که نرخ تورم سالانه استان در سال ۱۴۰۱ معادل ۵۳ درصد بوده و در سال ۱۴۰۲ این شاخص به ۴۵.۷ درصد کاهش یافته است که مقایسه این ارقام حاکی از کاهش ۷.۳ درصدی در تورم سالانه استان است.

وی نرخ تورم نقطه به نقطه اسفند ۱۴۰۲ (۳۱.۱ درصد) را در مقایسه با تورم نقطه به نقطه در اسفند ۱۴۰۱ (۶۵.۲ درصد) دارای کاهش ۳۴.۱ درصدی دانست و بیان کرد: کاهش چشمگیر تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه در استان، خبر امیدبخشی است که حاکی از مثمر ثمر بودن اقدامات کنترل تورم در کشور و استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پایین‌تر بودن نرخ تورم ماهانه و نرخ تورم نقطه به نقطه استان از شاخص‌های متناظر کشوری را نشان از موفقیت برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای کاهش تورم در استان دانست و گفت: تداوم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در راستای کنترل تورم در استان موجب خواهد شد تا فاصله تورم سالانه استان از شاخص متناظر کشوری به کمترین میزان ممکن کاهش یابد. کاهش فاصله تورم سالانه استان از شاخص متناظر کشوری در ماه‌های اخیر کاملا مشهود است به نحوی که فاصله نرخ تورم استان و کشور ۲.۲ درصد (در مقایسه با سال قبل) کاهش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار