درهمایش منطقه هفت ادارات کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان ها ویژه جشنواره بین المللی حضرت امام رضا(ع) که به میزبانی استان فارس برگزارشد مقرر شد جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی به میزبانی استان فارس برگزار شود.
کد خبر: ۱۱۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 20 October 2015
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس: در این نشست با اشاره به پیشینه و ریشه های سترگ استان فارس در حوزه شعر و ادبیات دارد و این که این استان به عنوان مهد بزرگانی چون حافظ و سعدی محسوب می شود، مصوب شد تا از این پس این استان میزبان آیینی تحت عنوان جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی باشد و بخش هنرهای تجسمی رضوی به استانی دیگر واگذار شود.

بر اساس مصوبات این نشست، جشنواره آیین های نمایشی پرده خوانی رضوی نیز از این پس در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود و میزبان جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی نیز به استان چهار محال و بختیاری رسید.

سید جواد جعفری رییس بنیاد بین المللی رضوی، بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس، رضا دهقانی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، جواد کارگران دهکردی مدیرکل فرهنگ وارشاد چهار محال بختیاری از جمله مسوولان حاضر در این نشست یک روزه بودند.

برپایه این گزارش، سید جواد جعفری رییس بنیاد بین المللی رضوی در این نشست با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اظهار کرد: بهتر است برنامه های موضوعی استان ها در قالب جشنواره امام رضا(ع) را به جد پیگیری کرد تا قبل از اجرای سالانه بتوانیم کارهای بنیادینی را در نظر گرفته و هر روز بهتر و پربار تر از سال قبل به آن بپردازیم و در مرکز نیز از آن ها به عنوان الگویی مصوب استفاده و برای دیگر شهرها ومراکز نیز ارسال شود.

در ادامه این نشست، رضا دهقانی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بیراحمد پیشنهاد کرد تا به جای تمرکز بر روی مرکز هراستان، برنامه های جشنواره در هر منطقه به شهرستان های تابعه نیز کشیده شود تا با این رویکرد همانند استان کهکیلویه و بیراحمد که تجربه این کار را دارد،همه کشور حتی در دور ترین محل نیز از برکات حضرت رضا بهره مند شوند.

جواد کارگران دهکردی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال بختیاری نیز در این همایش با اشاره به اینکه قریب به 10 سال است شاهد اجرای جشنواره ادبیات کودک ونوجوان رضوی هستیم افزود: این آیین در استان چهار محال بختیاری برای اهالیش جا افتاده و هرساله با اشتیاق به عنوان یک مطالبه عمومی برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز از جشنواره بین المللی حضرت رضا به عنوان یک فعالیت ارزشی جاندار و معنوی یاد کرد و بیان داشت: هنرمندان فارس نگران این هستند که این جشنواره در حال فاصله گرفتن از مردم است و از این رو بهتر است جنبه دولتی و حکومتی این آیین به سمت پر رنگ شدن حضور مردم و تشکل های فرهنگی وهنری برود تا از این طریق خود مردم متولی اصلی و مشوقی برای برپایی آن شوند نه فقط از طریق اداری و ستادی که اگر این آسیب رفع نشود و با همین رویکرد ادامه دهد، جایگاه مردمی خود را از دست خواهد داد.

بهزاد مریدی پیشنهاد برگزاری جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی را به جای هنرهای تجسمی در فارس ارائه داشت که پس از بررسی و تایید اعضاء کارگروه منطقه هفت کشور، مورد تصویب قرار گرفت و بنا شد تا از این پس این استان ادب پرور آن را برپا کند و همه اقوام با رویکرد حضرت امام رضا(ع) با لباس ها، آداب، رسوم و شعرها و شاعران آیینی ویژه مناطق خود، شرکت کرده و با اعلام فراخوانی در این مسیر حضور یابند.

تشکیل اتاق فکردر هر استان با حضور فرهیختگان و شخصیت های علمی فرهنگی و دینی با فاصله زمانی دوماهی یک بار، همکاری و برگزاری مشترک جشنواره ها با حمایت استانهایی که در یک منطقه قرار دارند، ارائه چشم انداز پنج ساله توسط مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و ارایه راهکارهای جدید برای برپایی آیین های دهه کرامت از مصوبات این نشست بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار