عقاب دریایی دم‌سفید بزرگترین عقاب ایران مهمان تالاب بین المللی گندمان است.
کد خبر: ۱۰۱۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶ 20 November 2021

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مدیر حفاظت محیط زیست گندمان با اشاره به آغاز مهاجرت زمستانی پرندگان در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری گفت: یک بهله از گونه کمیاب و در خطر انقراض عقاب دریایی دم‌سفید در تالاب بین المللی گندمان مشاهده شده است.

روح الله عسگری افزود: با آغاز فصل سرما تعدادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی از کشور‌های آسیای مرکزی و سیبری از اواخر مهر امسال وارد تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان استان شدند و تا آخر فصل زمستان و یخ زدن کامل آب در تالاب‌های زمستان لانه‌گزینی می‌کنند.

عقاب دریایی دم‌سفید ۶۹ تا ۹۲ سانتیمتر طول دارد، فاصلهٔ میان بال‌هایش ۱۸۲ تا ۲۴۴ سانتی‌متر است. ماده‌ها با ۴ تا ۶۹ کیلوگرم وزن قدری از نر‌ها که ۳۱ تا ۵۴ کیلو وزن دارند بزرگترند و با این قواره عقاب دم‌سفید چهارمین عقاب بزرگ دنیا است.

تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

تالاب گندمان از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار