نماینده قروه و دهگلان در مجلس:

توسعه کردستان بدون تقویت زیرساخت‌ها ممکن نیست/ ضرورت اصلاح ساختار وزارت راه و تعیین‌تکلیف طرح‌های مسکن ملی

گروه استان‌ها - نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر توسعه استان کردستان مدنظر است، باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ریلی و هوایی استان به شکل ویژه تقویت شود؛ چرا که هیچ تحول پایداری بدون توسعه زیرساختی رقم نخواهد خورد.
کد خبر: ۱۲۱۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۲ 13 November 2025

توسعه کردستان بدون تقویت زیرساخت‌ها ممکن نیست/ ضرورت اصلاح ساختار وزارت راه و تعیین‌تکلیف طرح‌های مسکن ملی

به گزارش خبرنگار تابناک از استان کردستان، محمدرسول شیخی‌زاده، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، ضمن خیرمقدم به وزیر و هیئت همراه اظهار داشت: از تلاش‌ها و پیگیری‌های خانم دکتر صادق و مجموعه وزارت راه و شهرسازی قدردانی می‌کنم و امیدوارم حضور ایشان و معاونان محترم‌شان در کردستان بتواند بخشی از عقب‌ماندگی‌های زیرساختی استان را جبران کند.

وی افزود: استان کردستان در بسیاری از شاخص‌های توسعه‌ای در حوزه راه، حمل‌ونقل و مسکن از میانگین کشور عقب‌تر است. به عنوان نمونه، در زمینه راه‌های بزرگراهی و آزادراهی، استان ما یکی از پایین‌ترین سرانه‌ها را در کشور دارد. در واقع تا پیش از این، وضعیت بزرگراه‌ها در کردستان به معنای واقعی "صفر" بوده است.

شیخی‌زاده با تأکید بر اینکه توسعه بدون زیرساخت غیرممکن است، گفت: اگر می‌خواهیم روند مهاجرت معکوس در استان ادامه یابد و مردم در سرزمین خود بمانند، باید توسعه زیرساخت‌های راه، مسکن و حمل‌ونقل در اولویت قرار گیرد. زیرساخت، پایه هر نوع توسعه‌ای است و بدون آن، هیچ اتفاق پایداری رخ نخواهد داد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب شبکه حمل‌ونقل استان اظهار داشت: در حوزه حمل‌ونقل ریلی و هوایی، وضعیت کردستان نسبت به میانگین کشور بسیار نامناسب است. با اینکه دو رئیس‌جمهور سابق برای افتتاح پروژه راه‌آهن به استان آمدند، اما هنوز ایستگاه مربوطه تنها حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این در حالی است که استان‌های مشابه از نظر شرایط توپوگرافی مانند کهگیلویه و بویراحمد و لرستان، سال‌هاست از خطوط ریلی و پروازهای منظم بهره‌مند شده‌اند.

او با انتقاد از پیچیدگی ساختار اداری وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون بخش‌های مختلفی از این وزارتخانه در استان به صورت پراکنده عمل می‌کنند؛ بخشی از راه‌ها را اداره‌کل راهداری انجام می‌دهد، بخشی در حوزه راه و شهرسازی است، و بخشی دیگر در حوزه زیرساخت‌ها. این پراکندگی، موجب سردرگمی در پیگیری‌ها شده است. در جلسات مشترکی که با وزیر محترم داشتیم، قول داده شد تا خردادماه ساختار وزارتخانه اصلاح و تفکیک وظایف به‌صورت شفاف انجام شود، اما تاکنون این اصلاح ساختاری نهایی نشده است.

شیخی‌زاده در ادامه به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: در استان کردستان بیش از ۵۱ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن بلاتکلیف مانده‌اند. از مجموع ۷۵ هزار نفر ثبت‌نام‌شده، تنها ۲۴ هزار نفر تعیین‌تکلیف شده‌اند و وضعیت باقی‌مانده همچنان نامشخص است. در این زمینه نیازمند عزم جدی ملی هستیم تا روند ساخت‌وساز در استان تسریع شود.

وی با بیان نمونه‌ای از مشکلات موجود افزود: با وجود مکاتبه مستقیم وزیر محترم با بنیاد مستضعفان برای حل مشکل ۳۷۲ خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شهرستان قروه، هنوز پاسخی از سوی بنیاد دریافت نشده و این خانواده‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این نماینده مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت جاده‌های استان، اظهار داشت: در محورهای پرحادثه مانند گردنه صلوات‌آباد و مسیرهای روستایی، تصادفات مرگبار متعددی رخ می‌دهد. تنها در یک هفته، ده نفر از جوانان ما در تصادفات جان خود را از دست دادند. انتظار داریم نقاط حادثه‌خیز استان به‌صورت ویژه در برنامه وزارتخانه دیده شود.

او همچنین از مشکلات پیمانکاران محلی سخن گفت و تصریح کرد: پیمانکاران کردستانی به‌دلیل محدودیت منابع مالی و بدهی‌های انباشته نمی‌توانند پروژه‌ها را پیش ببرند. بسیاری از طرح‌های عمرانی استان به دلیل بدهی‌های چند میلیاردی پیمانکاران متوقف شده‌اند. از وزیر محترم انتظار داریم در پرداخت‌ها و تخصیص منابع، نگاه ویژه‌ای به استان داشته باشند.

شیخی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: انتظار مردم کردستان از وزارت راه و شهرسازی فراتر از عدالت نیست؛ ما فقط می‌خواهیم به میانگین کشور برسیم. امیدواریم با حضور وزیر محترم در استان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی، گام‌های مؤثری برای رفع مشکلات زیرساختی، تسریع در ساخت مسکن و بهبود شبکه راه‌ها در استان برداشته شود.

انتهای پیام/

آخرین اخبار