جهش ۳۵۰ درصدی اعتبارات کریدور غرب کشور در دولت چهاردهم / افتتاح تونل ماموخ، گامی بزرگ در تکمیل شریان ترانزیتی شمال‌غرب به جنوب‌غرب

گروه استان‌ها - در آیین افتتاح تونل ماموخ و قطعات جدید کریدور غرب کشور در کردستان، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از رشد ۳۵۰ درصدی اعتبارات این کریدور در سال جاری خبر داد و گفت: دولت چهاردهم با تمرکز بر توسعه محورهای ترانزیتی، تکمیل حلقه‌های باقیمانده کریدور غرب را با جدیت دنبال می‌کند.
کد خبر: ۱۲۱۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۵ 13 November 2025

جهش ۳۵۰ درصدی اعتبارات کریدور غرب کشور در دولت چهاردهم / افتتاح تونل ماموخ، گامی بزرگ در تکمیل شریان ترانزیتی شمال‌غرب به جنوب‌غرب

به گزارش خبرنگار تابناک از استان کردستان، در ادامه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان، تونل بزرگ گردنه ماموخ در محور سنندج–دیواندره به طول بیش از پنج کیلومتر با حضور وزیر راه، استاندار کردستان و جمعی از مسئولان ملی و استانی افتتاح شد.

این طرح بخشی از کریدور شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور است که از مرز بازرگان آغاز و تا بندر امام امتداد می‌یابد و به‌عنوان یکی از شریان‌های حیاتی ترانزیت ایران، نقش مهمی در اتصال مرزهای شمال‌غربی به بنادر جنوبی ایفا می‌کند.

در این مراسم، هوشنگ بازوند، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با تشکر از حمایت‌های وزیر راه و پیگیری‌های مستمر استاندار کردستان اظهار کرد: در آغاز دولت چهاردهم، طول بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی در دست اجرا در کشور حدود شش هزار و پانصد کیلومتر بود، اما اکنون با پیگیری‌های انجام‌شده این رقم به هفت هزار و هشتصد کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های راه‌سازی در یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند، افزود: در مجموع بیش از هزار و سیصد کیلومتر پروژه جدید آغاز شده و تا بیستم آبان امسال حدود هزار و پنجاه کیلومتر راه اصلی و بزرگراه افتتاح شده است. پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۴، حدود ۲۰ درصد بیش از برنامه مصوب، یعنی نزدیک به هزار کیلومتر دیگر را نیز به بهره‌برداری برسانیم.

بازوند با اشاره به جایگاه راهبردی کریدور غرب کشور گفت: این کریدور از مرز بازرگان تا شلمچه امتداد دارد و در واقع یکی از چهار کمربند اصلی ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران است که ترکیه و اقلیم کردستان عراق را به بنادر جنوبی کشور متصل می‌کند. این محور، علاوه بر نقش اقتصادی، اهمیتی ژئوپلیتیکی در تقویت ارتباطات منطقه‌ای و تسهیل تجارت دارد.

وی افزود: در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر از این کریدور تعریف شده که تاکنون ۱۴۴۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده، ۲۰۷ کیلومتر در دست اجرا و ۱۳۰ کیلومتر نیز در مرحله مطالعه و مناقصه است. مسیر این کریدور از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و خوزستان عبور می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره سهم کردستان در این طرح ملی گفت: حدود ۳۲۰ کیلومتر از این کریدور در استان کردستان قرار دارد که ۱۷۵ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و ۱۲۴ کیلومتر دیگر در حال اجرا است. همچنین ۲۶ کیلومتر کنارگذر سنندج به‌عنوان آخرین بخش باقیمانده در مرحله مطالعه قرار دارد.

بازوند با اشاره به رشد قابل‌توجه منابع مالی این طرح افزود: در سال ۱۴۰۴، اعتبارات تخصیص‌یافته به کریدور غرب کشور حدود ۳۵۰ درصد رشد داشته است. از مجموع سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب، بیش از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، یعنی حدود ۶۰ درصد، به استان کردستان اختصاص یافته تا عقب‌ماندگی این استان در حوزه راه‌سازی جبران شود.

وی همچنین از اجرای پروژه‌های متعدد در حوزه راه و راه‌آهن در استان کردستان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه توسط شرکت ساخت در این استان در دست اجراست که با حمایت وزیر راه و پیگیری استاندار کردستان، انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از آنها تا پایان دولت چهاردهم تکمیل شود.

بازوند خاطرنشان کرد: کریدور غرب کشور نه‌تنها اتصال مرز بازرگان به بنادر جنوبی را ممکن می‌کند، بلکه با عبور از قلب استان کردستان، به توسعه متوازن مناطق کمتر برخوردار غرب کشور و رونق اقتصادی این استان‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار