وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در کوهرنگ، خسارت یک هزار میلیارد تومانی ناشی از خشکسالی، صادرات ۱۲۶ هزار کیلوگرم محصولات دامی استان به خارج کشور و کاهش ۵۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای واکسیناسیون از مهم‌ترین رویدادهای خبری چهارمحال و بختیاری در هفته دوم مهر ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۹۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 09 October 2021

در این هفته هوشنگ جزی مدیرکل حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری به شهرکرد سفر کرد و مسوولان استانی نیز در نشست‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه، هماهنگی مدیریت بحران و شورای تامین مسکن چهارمحال و بختیاری به بررسی وضعیت استان در این حوزه‌ها پرداختند.

همچنین ساعت ۶ و ۹ دقیقه روز دوشنبه دوازدهم مهر، زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری بخش‌هایی از مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را لرزاند. بزرگی این زلزله به حدی بود که مردم چندین استان هم‌جوار لرزش آن را احساس کردند اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت و تنها ۱۲ نفر در روستاهای شهرستان کوهرنگ آسیب دیدند و برآورد خسارت‌های وارده با توجه به وقوع چندین پس لرزه بالای چهار ریشتر همچنان ادامه داد.

برپایی آیین‌های عزاداری دهه پایانی ماه صفر، برگزاری اختتامیه ۲ سوگواره شعر با عناوین «بر شانه‌های نی» و «جای پای جابر» و افتتاح آزمایشگاه مرجع سلامت شرکت تولید شیر خشک نوزاد پگاه استان نیز از دیگر رویدادهای این هفته است.

خشکسالی یک‌هزار میلیارد تومان به چهارمحال و بختیاری خسارت وارد کرد

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: خشکسالی در سال زراعی ۱۴۰۰ -۹۹ یک هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی، منابع آبی و محیط‌زیست این استان خسارت وارد کرد.

خسرو کیانی با بیان اینکه سال زراعی گذشته با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها به پایان رسید و بارش‌های پاییزی قابل‌توجهی نیز برای امسال پیش‌بینی نمی‌شود، افزود: کمبود بارش‌ها در استان سبب شده تا چهارمحال و بختیاری دومین استان خشک کشور اعلام شود که این موضوع بر بخش‌های مختلف استان تبعات ناگواری برجا می‌گذارد.

هفت هزار و ۶۸۰ واجد شرایط مسکن ملی شناسایی شد

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به نام‌نویسی ۱۷ هزار و ۸۱۷ متقاضی برای طرح اقدام ملی مسکن در استان گفت: از این تعداد هفت هزار و ۶۸۰ واجد شرایط شناسایی شده است.

حسین‌علی مقصودی با بیان اینکه از این تعداد پنج هزار و ۳۷۶ نفر تایید نهایی شده، چهار هزار و ۳۷۹ نفر افتتاح حساب و چهار هزار و ۲۳۶ نفر واریز وجه کرده‌اند، افزود: به‌منظور اجرای طرح اقدام ملی مسکن، تاکنون برای پنج هزار و ۹۴ متقاضی زمین تخصیص داده شده و برای پنج هزار و ۱۲۶ نفر واحد تعریف شده است.

وی تصریح کرد: در این طرح یک‌هزار و ۱۹۰ متقاضی فرهنگی تایید نهایی شده که از این تعداد تاکنون ۱۴۰ نفر واریز وجه کرده‌اند.

دفتر مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ فعال شد

رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: این دفتر به منظور هماهنگی برای اجرای طرح‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در حوضه کارون بزرگ و بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود در راستای افزایش بهره‌وری در تامین منابع برای این حوضه آبخیز دایر شده است.

فرزاد رضازاده افزود: ایجاد همکاری بین استانداران استان‌های این حوضه و همسو کردن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به منظور تامین اعتبارات مورد نیاز و اعمال مدیریت جامع حوضه آبخیر کارون بزرگ از دیگر اهداف راه‌اندازی این دفتر مدیریتی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه این استان بر اساس تصمیم مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان هماهنگ‌کننده مدیریت جامع حوضه کارون بزرگ انتخاب شده است، تصریح کرد: برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ در راستای حفاظت خاک، کنترل سیل، مدیریت منابع آب، پوشش گیاهی و جنگل‌های زاگرس از بالادست تا پایین دست حوضه آبخیز اجرا خواهد شد.

فوتی‌های کرونا در چهارمحال و بختیاری با واکسیناسیون ۵۰ درصد کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان و شتاب‌بخشی به آن از ۲۰ شهریور، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان در مقایسه با دوره‌های مشابه قبل، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مجید شیرانی افزود: در ابتدای موج پنجم کرونا اگرچه بخش قابل‌توجهی از جمعیت استان واکسینه نشده بود اما در ادامه با تزریق واکسن برای گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال، درصد مرگ‌ومیر در این گروه‌های سنی به شدت کاهش یافت و در ادامه نیز با گسترش طرح به دیگر گروه‌های سنی در شرایط بهتری نسبت به قبل از طرح واکسیناسیون قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در موج پنجم اگرچه تعداد بیماران نسبت به موج‌های قبلی حدود ۲ برابر افزایش پیدا کرد اما تعداد فوتی‌ها کمتر از موج‌های قبلی بود که مهم‌ترین عامل این موضوع، اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا است.

۷۰ درصد رقبه موقوفات چهارمحال و بختیاری سنددار شدند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون یک هزار و ۷۰۰ موقوفه با سه هزار و ۷۰۰ رقبه در استان ثبت شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۱ رقبه سنددار شده‌اند.

حجت‌الاسلام حسن امیری افزود: در ۲ سال گذشته ۱۰۰ هکتار از اراضی وقفی حوزه کشاورزی استان از دست متصرفان خارج و به اوقاف و امور خیریه استان واگذار شد تا این اراضی برای کشاورزی، در اختیار مردم قرار داده شود.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۰۰ پرونده قضایی در حوزه وقف به دلیل پرداخت نکردن اجاره‌بها و یا دخل و تصرف در موقوفات در محاکم قضایی در دست پیگیری است.

سالانه ۲۷۰ هزار تن شیر در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان سالانه ۲۷۰ هزار تن شیر تولید می‌شود، گفت: این استان یکی از قطب‌های تولید محصولات دامی کشور است.

 عطاءالله ابراهیمی با اشاره به اینکه بیشترین میزان شیر مورد نیاز کارخانه‌های لبنی و به خصوص شیر پگاه به دلیل استانداردهای سخت‌گیرانه از خارج استان تامین می‌شود، گفت: تلاش می‌شود با اجرای طرح کشاورزی قراردادی و همچنین توسعه واحدهای دامداری صنعتی بتوان ورود شیر خام را از دیگر استان‌ها به چهارمحال و بختیاری کم و از ظرفیت استان استفاده کرد.

عملیات آبخیزداری در ۴ میلیون هکتار حوضه آبخیز کشور اجرا شد

مدیرکل حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در سه سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی، اعتباراتی به اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شد، گفت: در این مدت عملیات آبخیزداری در چهار میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور اجرایی شده است.

هوشنگ جزی افزود: هم‌اکنون در ۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور مطالعات تفصیلی و اجرای طرح آبخیزداری انجام شده است که با تامین اعتبار، اقدامات آبخیزداری در این اراضی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این وسعت اراضی دارای طرح تفصیلی ۱۵ میلیون هکتار طرح آبخیزداری در دست اجراست، گفت: امسال تاکنون اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده نشد و برای اجرا طرح‌های آبخیزداری باید از ردیف‌های دیگر استفاده کرد.

۴۰ هزار قطعه پرنده به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری مهاجرت کردند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز کوچ زودهنگام پرندگان به تالاب‌های استان از اواخر شهریور گفت: تاکنون بیش از ۴۰ هزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب‌های چغاخور و گندمان وارد شده‌اند.

شهرام احمدی افزود: روند کوچ پرندگان به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری به طور معمول از آبان ماه آغاز و در دی‌ماه هر سال به اوج می‌رسد اما امسال مهاجرت گروهی پرندگان حدود یک ماه زودتر آغاز شده است.

وی در مورد دلایل مهاجرت زودهنگام پرندگان به فرابخشی بودن مسائل زیست‌محیطی اشاره و تصریح کرد: تغییرات بارشی و بروز خشکسالی در مناطق مختلف، کاهش دما در سواحل شمالی کشور و شرایط محیطی دیگر تالاب‌ها در داخل و خارج از کشور می‌تواند موجب شکل‌گیری این پدیده جانوری در این وقت از سال باشد.

امام ‌جمعه شهرکرد: حق و بصیرت تنها در مساله ولایت و پذیرش آن معنا دارد

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام ‌جمعه شهرکرد با تاکید بر معنا یافتن حق و بصیرت در مساله ولایت و پذیرش آن گفت: این شاخصی است که پیامبر اکرم (ص) آن در حدیث ثقلین برای امت اسلام مشخص کردند و امام رضا (ع) نیز آن را از شروط قرار گرفتن در زیر پرچم توحید بیان نموده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در آیین عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) در آستان امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد وجود اختلاف‌نظرها و تک‌روی‌ها را ناشی از توجه نکردن به معنای حقیقی بصیرت و حق دانست و اظهار داشت: باید برای رفع این اختلافات و چندصدایی‌ها شاخصی را که پیامبر اسلام (ع) مشخص کرده‌اند به درستی دریافت و به عترت و ولایت تمسک یافت.

۸۰ درصد اعتبارات استانی ۱۴۰۰ چهارمحال و بختیاری تخصیص یافت

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند از بودجه استانی، نسبت به مبادله سریع‌تر موافقت‌نامه‌ها تا ۲۰ مهر و تلاش برای جذب این اعتبارات از طریق دستگاه‌های اجرایی ملی اقدام کنند.

اقبال عباسی به شرایط سخت اقتصادی اشاره و تصریح کرد: اعتبارات چهارمحال و بختیاری از ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به ۲۵ هزار میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافت.

وی یادآور شد: در این مدت اعتبارات هزینه‌ای جاری چهارمحال و بختیاری از ۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال به چهار هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال رشد کرد و تسهیلات پرداختی در این استان به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید که از این مبلغ چهار هزار میلیارد ریال وام‌های ارزان‌قیمت بود و استان موفق به کسب رتبه نخست کشوری شد.

۱۲۶ هزار کیلوگرم محصولات دامی چهارمحال و بختیاری به خارج کشور صادر شد

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاییدیه نهایی سلامت محصولات دامی بر عهده دامپزشکی است و هیچ ارگانی اجازه صادرات را بدون دریافت تاییدیه نهایی از دامپزشکی ندارد، افزود: امسال ۷۳ هزار و ۱۴۲ کیلوگرم محصولات لبنی، ۲۸ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم ماهی سردآبی و ۳۰ هزار کیلوگرم ماهی منجمد شده به خارج از کشور صادر شد که عمده صادرات به کشور عراق و اوراسیا بوده است.

محمد اسدی افزود: امسال ۵۹۰ محموله خوراک ماهی، ۵۹۱ محموله داروهای دامپزشکی، ۳۵۰ محموله شیر خام فله، ۱۰۷ محموله ماهی خوراکی گواهی صادرات دریافت کردند.

وی اظهار داشت: در این مدت یک‌هزار و ۷۷۲ محموله خوراک ماهی، یک‌هزار و ۹۰۵ محموله خوراک میگو، ۳۵۸ محموله ماهی تازه، ۱۳۳ محموله ماهی منجمد از استان به دیگر استان‌ها به خصوص استان‌های جنوبی صادر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار