مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت سنددار کردن موقوفات و رقبه‌ها گفت:برای کاهش تعرض و دست‌اندازی به موقوفات،۷۰ درصد رقبه موقوفات استان سنددار شدند.
کد خبر: ۹۹۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ 04 October 2021

حجت‌الاسلام حسن امیری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت دهه وقف افزود: هم اکنون یکهزار و ۷۰۰ موقوفه با سه هزار و ۷۰۰ رقبه در استان ثبت شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۱ رقبه سنددار شده‌اند.

وی اظهار داشت: در ۲ سال گذشته ۱۰۰ هکتار از اراضی وقفی حوزه کشاورزی استان از دست متصرفان خارج و به اوقاف و امور خیریه استان واگذار شده تا این اراضی برای کشاورزی، در اختیار مردم قرار داده شود.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۰۰ پرونده قضایی در حوزه وقف به دلیل پرداخت نکردن اجاره بها و یا دخل و تصرف در موقوفات در محاکم قضایی در دست پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه برخی موقوفات حق یتیم و یا افراد نیازمند واقعی و بیماران است، گفت: پرداخت اجاره و به روز رسانی اجاره بها و هزینه کردن درست اجاره دریافتی در راستای نیت وقف در دستور کار اوقاف و امور خیریه استان قراردارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به اهمیت آثار و برکات وقف در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، علم و بهداشت اشاره کرد و افزود: فرهنگ وقف و اقتصاد وقفی باید در جامعه تبیین و ترویج شود تا همه افراد واقف باشند و بتوان وضعیت اقتصاد کشور را متحول کرد.

امیری افزود: پایداری نظام اسلامی و توسعه همه جانبه کشور با ترویج فرهنگ وقف و اقتصاد وقفی امکان پذیر است و باید فرهنگ اقتصادی وقفی در جامعه الگوسازی شود.

گردشگری مذهبی در استان مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گردشگری مذهبی در استان نباید مورد غفلت و کم لطفی قرار گیرد، گفت: هم اکنون ۱۰۱ امامزاده در استان ثبت شده که از این ظرفیت می‌توان برای توسعه گردشگری مذهبی و توسعه اقتصاد استان استفاده کرد.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون برای توسعه گردشگری مذهبی در استان ،بقاع متبرکه زیرساخت‌های اولیه را ندارند.

به گفته وی، در ایام قبل از کرونا ۲ هزار فرصت شغلی در جوار بقاع متبرکه استان فعال بود که امکان توسعه این فرصت‌های شغلی تا ۱۰ هزار فرصت شغلی نیز وجود داشت، اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیل شدن بقاع متبرکه، این فرصتهای شغلی نیز تعطیل شد.

وی به فعال شدن مراکز افق در بقاع متبرکه استان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح خادمان افتخاری و شبکه خادمان افتخاری نیز در استان راه‌اندازی شده است.

وقف مشارکتی در جامعه نهادینه شود

امیری با اشاره به اینکه از ۲ سال گذشته اجرای وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) در استان آغاز شد، گفت: توسعه فرهنگ وقف مشارکتی در جامعه نیازمند نهادینه شدند.

به گفته وی، تاکنون وقف خاص با نیت حضرت زهرا(س) در استان وجود نداشت و این وقف مشارکتی با هدف تامین درآمد برای برنامه‌های مختلف در خصوص برگزاری مراسم شهادت و ولادت حضرت زهرا(س)، اعزام مبلغ برای تبیین سیره فاطمی، ترویج فرهنگ فاطمی احداث خواهد شد.

وی بر توسعه وقف مشارکتی در حوزه قرآن و همچنین حوزه‌های مختلف که در راستای رفع مشکلات مرم باشد، تاکید کرد و گفت: رایزنی برای توسعه وقف مشارکتی در حوزه‌های مختلف در استان در دست اجراست.

۳۷ وقف جدید در یکسال گذشته در استان ثبت شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال بختیاری با اشاره به اینکه از هفته وقف پارسال تاکنون ۳۷ وقف جدید در استان ثبت شده است، گفت: در این مدت یک‌هزار و ۷۰۰ بسته مهر تحصیلی در استان از محل نیت موقوفات و کمک خیران در استان تهیه و توزیع شده است،که حداقل هزینه هر بسته ۳۵۰ هزار تومان است.

امیری اظهار داشت:این استان به لحاظ تعداد موقوفات و درآمد موقوفات درجه سوم در سطح کشور است.

وی به اجرای طرح شمیم خدمت در بقاع متبرکه و موقوفات استان در راستای اشغالزایی اشاره کرد و گفت: در یکسال گذشته ۲۷۰ فرصت شغلی در حوزه گوهرتراشی، گیاهان دارویی در استان فراهم شد و ۴۰۰ نفر نیز در حوزه‌های مختلف گوهرتراشی، زرین‌کاری، تابلو فرش، گیاهان دارویی آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

امیری افزود: از هفته وقف پارسال تاکنون پنج هزار ۵۰۰ بسته معیشتی، ۱۲۰ هزار پرس غذای گرم، ۱۶۰ کمک جهیزیه و ۲۰۰ هزار ماسک در بقاع متبرکه استان تهیه و توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون اجرای ۳۰ طرح عمرانی در بقاع متبرکه استان در دست اجراست که به دلیل نبود اعتبارات دولتی و کاهش درآمد بقاع و نذورات مردمی به دلیل شیوع کرونا، اجرای این طرح‌ها با مشکل مواجه شده است.

به گفته وی،اعتبارات دولتی مساجد و بقاع متبرکه استان در سال گذشته هفت میلیارد ریال بود و درآمد بقاع متبرکه کاهش چشمگیر داشته است.

وی با تاکید بر اینکه یک‌هزار و ۱۰۰ مسجد در چهارمحال وبختیاری فعال است، افزود: ۲۰۰ مسجد استان خادم دارد و تنها ۱۸۰ نفر از خادمان بیمه هستند و مابقی به صورت افتخاری فعالیت دارند.

از ۱۲ مهرماه تا ۲۱ مهرماه به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار