مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۱۲۶ هزار کیلوگرم انواع محصولات دامی شامل لبنیات، ماهی سردآبی تازه و منجمد به خارج از کشور صادر شده است.
کد خبر: ۹۹۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 03 October 2021

محمد اسدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته دامپزشکی با اشاره به اینکه تاییدیه نهایی سلامت محصولات دامی برعهده دامپزشکی است و هیچ ارگانی اجازه صادرات را بدون دریافت تاییدیه نهایی از دامپزشکی ندارد، افزود: امسال ۷۳هزار و ۱۴۲ کیلوگرم محصولات لبنی،۲۸ هزار و ۱۵۰ کیلوگرم ماهی سردآبی و ۳۰ هزارکیلوگرم ماهی منجمد شده به خارج از کشور صادر شد که عمده صادرات به کشور عراق و اوراسیا بوده است.

به گفته وی، امسال ۵۹۰ محموله خوراک ماهی، ۵۹۱ محموله داروهای دامپزشکی، ۳۵۰ محموله شیرخام فله، ۱۰۷ محموله ماهی خوراکی گواهی صادرات دریافت کردند.

وی اظهار داشت: در این مدت یک‌هزار و ۷۷۲ محموله خوراک ماهی، یک‌هزار و ۹۰۵ محموله خوراک میگو، ۳۵۸ محموله ماهی تازه، ۱۳۳ محموله ماهی منجمد از استان به سایر استان‌ها به خصوص استان‌های جنوبی صادر شد.

اسدی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد بیماری‌های شناخته شده در جهان بین انسان و دام مشترک است، گفت: با انجام برنامه واکسیناسیون‌های مختلف از بیماری‌های مشترک مانند سل، هاری، تب مالت، آنفلوانزای حاد پرندگان، تب کریمه کنگو، هاری و مشمشه پیشگیری می‌شود.

به گفته وی، سالانه ۹هزار قلاده سگ بی‌صاحب در استان واکسیناسیون هاری انجام می‌شود و انجام تست مشمشه بین اسب و حیوانات تک سمی در استان در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو بیماری درسال‌های گذشته مواردی کشته نیز بین افراد داشته و یک دامپزشک نیز در استان به دلیل ابتلا به این بمیاری فوت کرد، گفت: پیشگیری از ابتلا به این بیماری در دامداری‌ها و کشتارگاه‌های دام انجام می‌شود.

اسدی اظهار داشت: در استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزا راس دام سبک و ۹۰ هزار دام سنگین زیرپوشش برنامه‌های واکسیناسیون در خصوص پیشگیری از بیماریهای مختلف قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰۱ درصد در اجرای طرح پیشگیری از طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۹۳.۹۱ درصد پیشگیری از شاربن گوسفند و بز، ۱۵۷ درصد پیشگیری از آبله گوسفند، ۸۵.۹۲ درصد پشگیری از تب‌مالت و ۴۷.۳ درصد نیز تب کریمه کنگو در استان نسبت به برنامه پیش‌یبنی شده محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه مواد خام دامی از وظایف مهم دامپزشکی است و افزود: در استان ۲۰۴ واحد عرضه گوشت قرمز، ۶۰۵ واحد عرضه گوشت مرغ، ۵۳ واحد عرضه آبزیان، ۱۰ واحد عرضه تخم‌مرغ فعال است که سرکشی و نظارت دوره‌ای از این واحدها انجام می‌شود.

۳ هزار و ۵۱۳ ماشین حمل خوراک و نهاده‌های دامی در استان پروانه فعالیت دارند

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سه هزار و ۵۱۳ ماشین حمل خوراک دام و نهاده‌های دامی در استان پروانه فعالیت دارند، گفت: صدور پروانه حمل و نظارت بر خودروهای حمل نهاده دامی از وظایف دامپزشکی است.

به گفته وی، در استان هشت کارخانه تولیدکننده خوراک آبزیان، یک کارخانه تولیدکننده خوراک دام و طیور، ۳۱ کارخانه تولیدکننده خوراک دام و آبزیان و ۹ کارخانه تولیدکننده خوراک طیور و آبزیان فعالیت دارد.

اسدی افزود: بیش از ۱۰ میلیون و ۲۶۱ هزار قطعه طیور در سالجاری در سه کشتارگاه مرغ استان کشتار شده که از این تعداد بیش از ۸۳ هزار قطعه ضبط و معدوم شده است.

وی به نظارت بر کشتار دام سبک و سنگین در استان با همکاری ماموران دامپزشکی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۵ هزار و ۲۸۰ دام در استان کشتار شده که ۲۱۵ لاشه به دلیل بیمار بودن ضبط شده است.

بیش از ۴۴ میلیون طیور صنعتی در چهارمحال و بختیاری واکسیناسیون شدند

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار طیور صنعتی و ۷۹۲ هزار طیور بومی در استان واکسیناسیون در برابر بیماری‌های دامی واکسینه شدند.

اسدی افزود: امسال بیش از هشت میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شده که ۱۱۷ مورد گزارش بیماری در استان به دامپزشکی اعلام شده و با همکاری سپاه استان ۷۹۲ هزار و ۸۶۳ طیور بومی استان واکسیناسیون شدند.

وی اظهار داشت: امسال بیش از سه هزار و ۸۱۵ بازدید از مراکز پرورش دام سبک و سنگین، کشتارگاه‌ها و مراکز توزیع فرآورده گوشتی انجام شده و ۲۲ واحد متخلف در استان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

اسدی با اشاره به کمبود نیرو در اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون تنها ۵۲ نفر در حوزه دامپزشکی در سطح استان مشغول فعالیت هستند، که عمده این نیروها در شهرکرد متمرکز هستند.

اسدی اظهار داشت: در شهرستان بروجن ۱۱ نفر، شهرستان سامان ۲ نفر، شهرکرد ۲۶ نفر، فارسان پنج نفر، کوهرنگ یک نفر و کیار هفت نفر نیروی کار دارند که باتوجه به فارغ‌التحصیلان در این حوزه اگر شرایط پذیش نیرو از سمت دولت بهبود یابد، این مشکل رفع خواهد شد.

۱۰ تا ۱۶ مهرماه به عنوان هفته دامپزشکی نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار