معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه توسعه صنعتی در استان با شاخص‌های زیست‌محیطی همسویی دارد، گفت: تاکنون در شهرک‌های صنعتی استان مشکل زیست‌محیطی گزارش نشده است.
کد خبر: ۹۹۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵ 21 September 2021

محمدکاظم منزوی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص همسویی توسعه صنعتی استان با شاخص‌های زیست‌محیطی اظهار داشت: برای واحدهای صنعتی از زمانی که موفق به دریافت جواز تاسیس می‌شوند تا زمان بهره‌برداری باید ۲ بار استعلام از سازمان حفاظت محیط‌زیست گرفته شود و پس از آغاز به فعالیت واحدها نیز این سازمان به طور مستمر واحدها را مورد پایش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر تنها ۲ مورد در خصوص آلودگی زیست‌محیطی واحدهای صنعتی گزارش شده که خارج از شهرک‌های صنعتی بوده است که از آن جمله کارخانه خمیرمایه ناغان است که در این زمینه باید اقدامات لازم از سوی این کارخانه انجام شود.

منزوی با بیان اینکه این سازمان در خصوص رعایت اصول حفاظت از محیط‌زیست جزو سازمان‌های پیشرو به شمار می‌رود و بیشترین تعامل را با سازمان حفاظت محیط‌زیست دارد، اظهار داشت: به طور نمونه در پتروشیمی لردگان پیشرفته‌ترین سیستم تصفیه آمونیاک فعال شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین در همین خصوص جلسات متعددی با مدیریت پتروشیمی لردگان برگزار شد که به احداث ۲ مخزن هفت هکتاری برای هدایت پساب منجر شده است و به زودی نیز ۲ مخزن دیگر احداث می‌شود به گونه‌ای که با عایق‌گذاری این مخزن‌ها از نفوذ احتمالی هرگونه شیرآبه آمونیاک در پی وقوع باران به اراضی مجاور جلوگیری می‌شود.

منزوی به مشکل زیست‌محیطی کارخانه تولید خمیرمایه ناغان عنوان کرد و گفت: این کارخانه ۹۰ درصد پساب خود را تصفیه می‌کند و تنها ۱۰ درصد آن خارج می‌شود که همین موضوع مشکل‌آفرین شده است.

وی ادامه داد: این کارخانه اگر چه از واحدهایی است که جریمه زیست‌محیطی زیادی دارد اما از سال قبل با هزینه ۲ میلیارد تومان سیستم بازگشت پساب و تبدیل آن به الکل را طراحی کرده است که بر اساس آن آلودگی زیست‌محیطی این کارخانه به یک سوم کاهش یافته اما همچنان آلوده کننده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: برای رفع این مشکل نیز در سالجاری طرحی تعریف شده تا بر اساس آن تمامی پساب کارخانه بازگشت داده شده و تبخیر می‌شود که برای اجرای آن نیازمند اعتبار است و تلاش می‌شود از محل تسهیلاتی که به واحدهایی که خطوط خود را زیست‌محیطی می‌کنند، اختصاص داده می‌شود، تامین شود.

به گزارش ایرنا، هم اینک ۹۲۱ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است

این واحدهای فعال، ۱.۲۷ درصد تعداد واحدهای صنعتی کشور، ۱.۲ درصد حجم سرمایه‌گذاری و ۹۱ صدم درصد اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار