نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته وزارت نیرو به تعهدات خود در پروژه انتقال آب بن-بروجن عمل نکرده است، گفت: وزارت کشور نیز در تامین امنیت این پروژه کوتاهی کرده است.
کد خبر: ۹۹۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 15 September 2021

به گزارش «تابناک چهارمحال و بختیاری»، احمد راستینه در شهرکرد با اشاره به پروژه بن_بروجن آب شرب نیمی از جمعیت استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: از سال 86 مطالعات این پروژه شروع شد و در سال 91 رسماً آغاز به کار کرد، این پروژه تا سال گذشته یک بخشی از آن صورت گرفته بود اما پمپاژ‌های آن و تصفیه‌خانه انجام نشده بود.

وی بیان داشت: با پیگیری‌های فشرده مجمع نمایندگان استان اعتبارات خوبی برای این پروژه جذب شد، 225 میلیارد تومان اعتبار جذب شد تا ضمن تکمیل تصفیه خانه و پمپاژ، لوله‌گذاری باقی مانده هم انجام شود و در کنار این اعتبار بالغ بر 100 میلیارد تومان در پایان سال آماده و جذب شد و از محل سفر استانی رئیس مجلس هم 50 میلیارد تومان به اعتبارات پروژه برای سال 1400 افزوده شد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یک سند رسمی بین مجلس که به امضای دستیار ویژه ریاست مجلس رسید و وزارت نیرو و استانداری بالغ بر 670 میلیارد تومان از محل فاینانس برای این پروژه اعتبار امضا شد که ما به عنوان نمایندگان مردم تلاش کردیم مجوز استفاده از اعتبارات فاینانس را در لایحه بودجه قرار دهیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد یعنی در کمیسیون تلفیق مجوز استفاده از این اعتبارات به استان داده شد که این استان یکی از پنج استانی است که از محل اعتبارات فاینانس می‌تواند استفاده کند‌.

راستینه خاطرنشان کرد: از این 670 میلیارد تومان که در لایحه بودجه مجوز داده شد، 300 میلیارد تومان آن برای تکمیل پروژه بن-بروجن است، این پروژه دو مسئله داشت که مسئله اول آن اعتباری بود که مجمع نمایندگان استان با پیگیری متعدد موفق شد بحث اعتباری پروژه را حل بکند اما مسئله دوم آبگیری بود که از نظر جغرافیایی در منطقه اصفهان قرار دارد.

وی افزود: متاسفانه در طول سال‌های گذشته هرگاه منطقه آبگیر شروع به کار می‌کرد، تعداد معدودی به این تاسیسات حمله و ایجاد ناامنی کردند و نمایندگان مردم استان چهارمحال و بختیاری موظف به پیگیری این موضوع بودند، جلسات بسیاری با مسئولین مختلف برگزار شد و مزید بر اینکه ما شکایت مسئولین را در کوتاهی انجام وظیفه و ترک فعل آن‌ها به کمیسیون اصل 90 کردیم که رسیدگی شد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در پایان در شورای امنیت کشور مصوب شد که نیروی انتظامی و استانداری‌ها خصوصا استانداری استان مجاور نسبت به برقراری امنیت منطقه آبگیر اقدام کند، این دستور ابلاغ شد و در حال انجام کارها است و به محض اینکه شرایط در آبگیر فراهم شود، کار شروع می‌شود اما به موازات بحث آبگیر، پمپاژ و تکمیل تصفیه خانه مرکزی این پروژه در دستور کار و در حال انجام است، تقریبا بالای 90 درصد لوله‌گذاری مسیر صورت گرفته است و تصفیه خانه و ایستگاه‌های پمپاژ حدود 45 درصد پیشرفت داشته‌اند.

راستینه با اشاره به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی پروژه بن-بروجن، گفت: باید امسال تلاش کرد تا مسئله آبگیر حل و فصل شود، جلسات متعددی گرفته شده و نتیجه نهایی به مردم اعلام می‌شود، آنچه در رابطه با آبگیر اتفاق افتاده این است که در عالی‌ترین سطح امنیتی کشور مصوبه گرفته شد که آبگیر تامین امنیت شود، امید است این مصوبه اجرا شود.

وی با اشاره به کوتاهی وزارت نیرو در خصوص پروژه بن-بروجن، گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته وزارت نیرو به تعهدات خود عمل نکرده است، وزارت نیرو مکلف بود که در سال‌های گذشته یا منطقه آبگیر را تحویل استان چهارمحال و بختیاری دهد تا این استان امنیت را برقرار کند یا با تعامل با وزارت کشور و نیروی انتظامی امنیت این پروژه را تأمین کند که در این مسیر وزارت نیرو کوتاهی کرده است.

راستینه اظهار داشت: وزارت کشور هم متاسفانه در جایی که باید استاندار استان مجاور را مکلف به تامین امنیت آبگیر می‌کرد کوتاهی کرده است، البته پیگیری‌های آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری هم در خصوص این پروژه قابل قبول نبوده است، تصور می‌شود این پروژه که جزو ضروریات زیر ساخت استان است به سرانجام خوبی برسد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجمع نمایندگان در سال گذشته و امسال با بیان یک منطق درست و شفاف این پروژه را کاملا مستقل، قانونی، دارای همه مجوزات دانست و مهمتر اینکه در طول سال‌های گذشته این پروژه اعتبارات ملی جذب کرده است و 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد پس در حقیقت گره زدن این پروژه به یک پروژه‌ای که اساسا مجوز زیست محیطی آن در هاله‌ای از ابهام است و صادر نشده، شروع نشده، ردیف ملی ندارد، هنوز مجوز قانونی صادر نشده و دارای مسائل جدی اجتماعی و امنیتی است به هیچ عنوان مورد قبول و تایید مسئولین استان ما نخواهد بود.

وی گفت: به هیچ عنوان اجازه داده نمی‌شود پروژه بن-بروجن به پروژه دیگری مربوط شود، پروژه بن-بروجن آب شرب نیمی از جمعیت استان و حق مردم این استان است و وظیفه حکومت و دولت ادای این حق مسلم است و طبیعتا آب شرب مسئله اول همه موضوعات وزارت نیرو است و امروز همه مسئولین به اتفاق نظر از اجرای این پروژه خبر می‌دهند، مردم همه بدانند که ما اجازه گره زدن یک پروژه قانونی را به یک پروژه غیرقانونی نمی‌دهیم.

راستینه در پایان خاطرنشان کرد: مردم استان چهارمحال و بختیاری از شایعات و اخبار کذبی که به مسئولین و مجمع نمایندگان آن‌ها نسبت می‌دهند، عبور کنند و اخبار رسمی را از طریق دفتر روابط عمومی نمایندگان و خبرگزاری‌های رسمی پیگیری کنند، مردم یقین داشته باشند که پروژه بن-بروجن اجرا می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار