بیش از یک میلیون و 650 هزار کیلو گرم گل گل محمدی از مزارع استان برداشت می شود.
کد خبر: ۹۶۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰ 26 May 2021

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز فصل برداشت گل محمدی در استان پیش‌بینی کرد امسال یک‌هزار و ۶۵۰ تن گل محمدی از مزارع استان برداشت شود.

ابراهیم شیرانی با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی از روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا اواسط خردادماه ادامه دارد، افزود: نزدیک به ۵۷۰ هکتار از اراضی استان به کشت گل محمدی اختصاص داده شده است که از این میزان ۵۵۰ هکتار به بارنشسته و برداشت گل انجام می‌شود.

وی افزود: کشت گل محمدی از چهار سال گذشته در استان به منظور تغییر الگوی کشت، بهره‌وری بهتر از آب آغاز شد و در برخی مناطق استان که میزان بارندگی کم و مستعد کشت دیم است به صورت دیم کشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از هر هکتار میانگین سه تن برداشت گل محمدی وجود دارد که بیشتر محصول برداشت شده به صورت تَر و کیلویی به استان‌ اصفهان( کاشان) و یزد ارسال می‌شود.

شیرانی به فعالیت سه کارگاه کوچک فرآوری گل محمدی و گلاب‌گیری در استان اشاره کرد و گفت: مقدار محدودی از گل محمدی داخل استان فرآوری می‌شود و حجم بالای از گل از استان خارج و بخشی از گل محمدی برداشت شده نیز به صورت غنچه یا گل خشک ارائه می‌شود.

وی افزود: برای کشت گونه‌های موثر گل محمدی در استان مرکز تحقیقات ژنوتیپ‌های جدید و گونه مقاوم به خشکی را شناسایی کرده و کشت بافت در بروجن نیز فعال است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کارخانه اسانس‌گیری نیز در بروجن احداث می‌شود تا کشاورزی قراردادی در این زمینه رونق پیدا کند.

سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، زراعی، باغی و شیلات و آبزیان در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و بن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار