شبکه دولت چهارمحال و بختیاری با ارائه ۳۵ سرویس خدماتی و با اتصال به ۱۵۱ دهیاری و ۴۲ شهرداری، به دنبال بهبود سرعت و امنیت جریان اطلاعات، یکپارچه‌سازی دستگاه‌های اجرایی و فراهم آوردن بستر لازم جهت توسعه دولت الکترونیک در استان است.
کد خبر: ۹۶۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸ 12 May 2021

​ با گسترش اینترنت و ایجاد تحولات وسیع در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسیر جدیدی جهت توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات نمایان شده است.

اتصال و بهره‌برداری از شبکه‌های اختصاصی دولت از جمله موارد توسعه است که از سال ۱۳۷۶ در ایران به منظور تبادل اطلاعات و مکاتبات در سطح دستگاه‌های عضو هیات دولت شکل گرفت و نقش پررنگی در کاهش هزینه و افزایش سرعت ارسال و دریافت مکاتبات بین دستگاه‌های متصل ایفا کرد.

رشد و توسعه شبکه دولت در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است و منجر به ارتقا کیفیت ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف شد و از طرفی سامانه و سرویس‌های خدماتی متنوعی از جمله خدمات کاربردی و ارتباطی راه‌اندازی شد، همچنین سطح دسترسی و اتصال به شبکه دولت در استان گسترده شد و بستر لازم جهت رشد و توسعه دولت الکترونیک را در استان فراهم آورد.

مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت الکترونیک چهارمحال و بختیاری در تعریف شبکه دولت اظهار داشت: شبکه دولت، مجموعه‌ای امن، قابل اطمینان و با پهنای باند مناسب از زیرساخت‌های ارتباطی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استاندارد است که از سرمایه‌های معنوی برخوردار است.

اسماعیل غلامیان در گفت و گو با ایرنا افزود: شبکه دولت بر اساس قوانین، مقررات و توافق‌هایی به هدف تسهیل، تسریع و ایمن‌سازی تبادل اطلاعات میان و ارائه خدمات الکترونیکی به آن‌ها، در لایه‌های عمومی و اختصاصی با رعایت الزامات امنیتی متناسب با سطوح دسترسی ایجادشده است.

به گفته وی، شبکه دولت بستری برای ایجاد ارتباط و تبادل الکترونیکی میان ستاد وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، استانداری‌ها و ادارات کل استانی را با امنیت و پایداری بیشتر فراهم آورده است.

او افزود: با گسترش شبکه دولت، نامه‌نگاری‌های دولتی کاهش یافته و اطلاعات مورد نیاز سازمان‌ها با سرعت بالاتری تهیه می‌شود.

غلامیان بیان کرد: توسعه فناوری اطلاعات منجر به توسعه دولت الکترونیک و هماهنگی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف خواهد شد که این هماهنگی با یکپارچه‌سازی اطلاعات و اشتراک اطلاعات مورد نیاز دولت تکمیل خواهد شد و همچنین شهروندان در کمترین زمان ممکن، از هر نقطه‌ای قابلیت پیگیری امورشان را دارند، به عبارتی منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات و شبکه دولت الکترونیک در خصوص اهداف ایجاد شبکه دولت گفت: اهداف عالی شبکه دولت انجام و استانداردسازی تمام تعاملات الکترونیکی میان دستگاه‌های کشور، فراهم کردن بستری مناسب جهت پیاده کردن فرایندهای مرتبط با ماموریت‌های دولت، گسترش شبکه دولت و امکان دسترسی به آن در سطح کشور، تامین کردن امنیت لازم در فضای مجازی و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای برقراری ارتباط میان مقامات کشور در شرایط بحرانی است.

به گفته وی، روند توسعه دولت الکترونیک همزمان با کشور در حال اجرا است و هرچند دستور کارهای مرتبط با آن در کارگروه استانی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود اما با توجه به گستردگی کار و ملی بودن حوزه‌ها، روند کار کمی زمان‌بر است.

ضرورت یکپارچه سازی خدمات دولتی 

رییس گروه فناوری اطلاعات استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص تهدیدهای پیش روی شبکه دولت بیان کرد: به دلیل اینکه این زیرساخت اختصاصی است و با تدابیر امنیتی اتصال دستگاه‌های اجرایی و نحوه اتصال آن‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد، حوزه تهدید بسیار محدود شده است.

مرضیه صالح‌پور افزود: در راستای اجرایی شدن شبکه دولت برخی چالش‌ها از جمله حمایت کمرنگ برخی از دستگاه‌های اجرایی، یکپارچه نبودن سامانه‌های مورد استفاده دستگاه‌های اجرایی و وجود ۳۶۹ دهیاری در استان که هنوز به شبکه دولت متصل نیستند، وجود دارد.

او با اشاره به اینکه ۷۴۱ شبکه دولت در استان در حال اجرا است و ۳۵ سرویس در حال ارائه است، بیان کرد: از مجموع ۵۲۰ دهیاری استان، ۱۵۱ مورد آن‌ها به شبکه دولت متصل است و تمام شهرداری‌های سطح استاد به تعداد ۴۲ مورد به این شبکه متصل است.

صالح‌پور در خصوص تعداد نقاط متصل هر شهرستان گفت: تعداد نقاط متصل در شهرستان‌ها با توجه به میزان نقاط متصل به ترتیب به شهرستان‌های شهرکرد با ۲۵۲ نقطه متصل، لردگان و خانمیرزا با ۹۳ نقطه متصل، بروجن با ۸۳ نقطه متصل، اردل با ۶۹ نقطه متصل، فارسان با ۵۹ نقطه متصل، سامان با ۵۴ نقطه متصل، کیار با ۵۱ نقطه متصل، کوهرنگ با ۴۹ نقطه متصل و بن با ۳۱ نقطه متصل مربوط می‌شود.

رییس گروه فناوری اطلاعات استانداری چهارمحال و بختیاری سرویس‌ها و سامانه‌های شبکه دولت را به دو دسته خدمات کاربردی و خدمات ارتباطی تقسیم کرد و گفت: خدمات کاربردی شبکه دولت شامل سامانه مدیریت اسناد یکپارچه دولت(ساد)، سامانه آرشیو اسناد نقش دولت در دفاع مقدس، سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی(سادا)، سامانه درگاه خدمات الکترونیک هیئت دولت(سامانه تصمیم)، سامانه پایش اطلاعات کشور(پاک)، سامانه پیگیری تحقق وعده‌های رییس جمهور، ساماندهی فضاهای اداری کشور، بانک اطلاعات آبادی‌های کشور (پرتال آبادی‌ها) است.

به گفته وی، سامانه نظارت آنی معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی(سناما)، سامانه بانک اطلاعاتی مقامات کشور(مقامات)، بولتن خبری دولت، پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور، سامانه ارتباطات مردمی دولت(سامد)، سامانه درخواست وجه الکترونیکی از خزانه، سامانه ساختار سازمانی دولت، سامانه شناسنامه آماری شبکه دولت، سامانه نظارت الکترونیک دیوان محاسبات(سنا)، سامانه نظارت و مدیریت سفرهای خارجی کارکنان دولت، سامانه هیات عالی گزینش کشور و صفحه تالار خدمات الکترونیک دولت است.

در ادامه افزود: افزون بر خدمات کاربردی، برخی از خدمات زیرمجموعه خدمات ارتباطی‌اند که عبارت‌اند از سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، کارتابل سپاد، راهنمای تلفن دستگاه‌های اجرایی، سامانه یکپارچه تعاملات الکترونیکی دولت(سیتاد)، پیام‌رسان نوین دولت(پرند)، استعلام مفاصا حساب مالیاتی، استعلام مدارک تحصیلی، استعلام مدارک هویتی، سامانه مکاتبات اشخاص حقیقی و حقوقی با دستگاه‌های اجرایی (مکاتبات پیشخوان دولت) است.

به گفته وی، سامانه پیام الکترونیکی دولت(سپاد)، استعلام شماره تلفن ثابت و سیار، استعلام مکانی، استعلام نظام وظیفه، اصالت مکاتبات، دسترسی فراگیر به شبکه دولت، سامانه پیام دولت(سیماد)، سامانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، سامانه مکاتبات امن دولت(سماد)، سامانه یکپارچه پایش مکاتبات(سیپم) و نمابر دولت از دیگر خدمات کاربردی این بخش است.

به گفته وی، اتصال درگاه‌های مردمی به شبکه دولت به عنوان شهروند و ایجاد پنجره واحد ارتباط شهروند به دولت و دولت به دولت از جمله راهکارهای توسعه شبکه دولت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار