سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز مطالعات اولیه طرح جمع‌آوری میراث مکتوب استان گفت: تاکنون شوراهای اسلامی سه شهر استان برای همکاری در اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.
کد خبر: ۹۵۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶ 20 April 2021

احمد فرهادی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا به ارائه طرح احیاء و ساماندهی میراث مکتوب چهارمحال و بختیاری در آخرین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با همکاری شوراهای اسلامی شهرهای شهرکرد، فرخشهر و بروجن بخشی از هزینه‌های اجرای این طرح تأمین می‌شود و امور کتابخانه‌های عمومی استان نیز مکانی را در یکی از کتابخانه‌ها به عنوان دبیرخانه طرح اختصاص خواهد داد.

وی تصریح کرد: بر مبانی طرح اولیه قرار است، منابع مکتوب و اسنادی که در آن‌ها، نشانه و یا نوشتاری از تاریخ، فرهنگ و هنر و دیگر مشخصه‌های چهارمحال و بختیاری وجود دارد، شناسایی و از سراسر کشور جمع‌آوری شوند.

فرهادی تهیه رونوشت از منابع اصلی و نسخ خطی به صورت عکس و آماده ساختن نسخه‌های الکترونیک از این منابع و گردآوری آن‌ها در دبیرخانه را محور اجرایی این طرح فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: طرح جمع‌آوری میراث مکتوب چهارمحال و بختیاری در قالب شهرها و روستاها می‌تواند به نوعی هویت گذشته استان را مستند کرده و زمینه را برای دسترسی هرچه بهتر پژوهشگران و محققان به منابع و ماخذ مرتبط با استان فراهم کند.

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری افزود: برپایی نمایشگاه از اسناد جمع‌آوری شده نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در روند اجرای طرح جمع‌آوری میراث مکتوب استان است و سعی خواهد شد بخش اصلی این طرح تا پایان امسال به نتیجه برسد.

فرهادی در ادامه درباره کمبود منابع تخصصی در کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ظرفیت مخازن کتابخانه‌های عمومی موجود در استان محدود است و در تجهیز این مخازن اولویت با نیازهای عمومی جامعه است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر برای تهیه منابع تخصصی حوزه‌های حقوق، روانشناسی و ادبیات اقدامات مناسبی در کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری انجام شده است، افزود: راهکار اصلی برای فراهم کردن امکان دسترسی دانشجویان و پژوهشگران به منابع متنوع و تخصصی، راه‌اندازی کتابخانه مرکزی در شهرکرد است چرا که تمامی کتابخانه‌های مرکزی در استان‌ها به طور پیوسته یک نسخه از هر کتاب منتشر شده در کشور را دریافت می‌کنند و مخازن این کتابخانه‌ها همواره به‌روزرسانی می‌شود.

فرهادی راه‌اندازی کتابخانه مرکزی در چهارمحال و بختیاری را یک مطالبه عمومی دانست و تصریح کرد: اگر چه زمین مورد نیاز برای ساخت کتابخانه مرکزی در شهرکرد در سال ۹۳ اختصاص یافته است اما این طرح تاکنون به دلیل جذب نشدن بودجه مورد نیاز به نتیجه نرسیده است.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود با همکاری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی اعتبارات لازم برای اجرای این طرح فرهنگی جذب و عملیات عمرانی آن به زودی آغاز شود.

وی همچنین در خصوص حمایت از نویسندگان استانی یادآور شد: در هر شهرستان یک کتابخانه عمومی به بخش استان‌شناسی تجهیز شده است که برای توسعه و غنی‌سازی این بخش از کتاب‌ها و آثار نویسندگان استان استفاده می‌شود.

فرهادی تاکید کرد: کتاب‌هایی که با موضوعات مرتبط با چهارمحال و بختیاری به نگارش درآمده و جنبه تحقیقی و پژوهشی دارند در اولویت تهیه و تجهیز بخش استان‌شناسی کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری قرار دارند که در این حوزه نیز به کتاب‌های منتشر شده از سوی نویسندگان استانی توجه می‌شود.

به گزارش ایرنا، آمار اعضای کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری افزون بر ۲۰۰ هزار نفر است که از این تعداد جمعیتی معادل ۴۵ هزار نفر به‌ صورت مستمر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی را دنبال می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار