مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث فضای سبز و جنگل گفت:هم‌اکنون میزان سرانه فضای سبز در استان چهار دهم هکتار به ازای هر نفر است.
کد خبر: ۹۵۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ 22 March 2021

 

سید اسماعیل صالحی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی جنگل افزود: هم‌اکنون سرانه فضای سبز استان ۲ برابر کشور است اما با سرانه جهانی فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در جهان به ازای هر نفر هشت دهم هکتار است، افزود: توسعه جنگل و همچنین جنگلکاری اقتصادی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

صالحی افزود: جنگل‌های استان در رویشگاه‌های زاگرس قرار دارد که گونه قالب آنها بلوط است.

به گفته وی،۳۰۷ هزار هکتار از وسعت استان جنگل‌های بلوط است که این جنگل‌ها نقش حفاطتی در تولید آب و حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش رسوبی خاک، تلطیف هوا و افزایش صنعت بوم‌گردی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور توسعه جنگل در استان سال گذشته طرح توسعه جنگلکاری اقتصادی در ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح جنگل‌های استان هدف‌گذاری شده بود که این امر با مشارکت مردم و همچنین دستگاه‌های اجرایی در استان اجرایی شد.

وی گفت: این طرح در مناطق جنگلی که پوشش درختی زیرپنج درصد است با هدف توسعه و احیای جنگل و بهره‌برداری و تامین معیشت جوامع جنگل‌نشین در حال اجراست تا وضعیت معیشت مردم بهبود پیدا کند و همچنین وابستگی جنگل‌نشینان به جنگل کاسته و پوشش گیاهی جنگل احاله مدیریت شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۹ ذخیرگاه جنگلی در استان به مساحت ۲ هزار و ۳۶۹ هکتار با گونه جنگلی بنه، زبان گنجشگ، ارژن، بلوط، نارون و سماق، ارس وجود دارد که به دلیل داشتن گونه درختی و گیاهی نادر و یا در خطر انقراض، یا با داشتن رویشگاه خاص با سیم خاردار یا فنس محصور شده است تا از انقراض گونه و یا تخریب گونه جلوگیری شود.

وی به اجرای طرح زراعت چوب در سطح ۵۵۰ هکتار از اراضی ملی استان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف تامین چوب مورد نیاز کشور با توجه به ممنوعیت واردات چوب و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا ، از مجموع مساحت چهارمحال و بختیاری حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن معادل ۸۶.۴ درصد عرصه منابع ملی شامل جنگل و مراتع است، که از این میزان حدود ۳۰۷ هزار هکتار را پوشش جنگلی تشکیل می‌دهد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار