کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور با ثبت سه غذای بومی و سنتی استان در فهرست آثار ملی موافقت کرد.
کد خبر: ۹۴۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳ 14 March 2021

 

فریده احمدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به ثبت ملی فنون پخت آش «کاردین» افزود: این آش از جمله غذاهایی است که در تمامی روستاها و شهرهای استان به ویژه در مناطق بختیاری نشین با استفاده از گیاهی با همین نام و با روش‌های مختلفی پخته می‌شود.

وی با بیان اینکه گیاه کاردین یا کاردیم از گیاهان بومی منطقه جنوب غرب زاگرس به شمار می‌رود و فصل رویش آن محدود به اواخر زمستان و ماه‌های فروردین و اردیبهشت است، تصریح کرد: استفاده از این آش محلی در وعده صبحانه معمول است.

احمدی در ادامه به ثبت فنون پخت «مرغ تمنیده» در فهرست آثار فرهنگی میراث ناملموس کشور اشاره کرد و گفت: پخت این غذای سنتی که با نام "مرغ تپناده" نیز شناخته می‌شود در شهرستان لردگان رواج دارد.

کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: «لَلَکی» از دیگر خوراک‌های بومی و سنتی استان در شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا است که فنون پخت آن در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

احمدی تهیه پرونده ثبتی انجیربافی و بازی محلی شاه و وزیر را از دیگر اقدامات در دست اجرای واحد ثبت میراث ناملموس استان اعلام کرد و افزود: با ثبت فنون پخت این سه غذای سنتی، مجموع آثار به ثبت رسیده از چهارمحال و بختیاری در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ۸۳ اثر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، میراث فرهنگی ناملموس به معنای رسوم، بازنمایی‌ها، تجلیات، دانش‌ها، مهارت‌ها و نیز ابزارها، اشیاء، دست‌ساخته‌ها و فضاهای فرهنگی مرتبط با آن‌ها است که جوامع، گروه‌ها و در بعضی از موارد، افراد به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند.

پیش از این و در بهمن امسال نیز پرونده‌های مهارت ساخت بایداق و آیین‌های مربوط به آن، خرس بازی، کلاه بَرک و آیین شال‌بازی یا بندبازی از چهارمحال و بختیاری در شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور بررسی و برای ثبت ملی تصویب شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار