۲۲ نفر از نمایندگان مجلس در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان در نامه‌ای به ریاست جمهوری خواستار صیانت از حقوق مردم در رابطه با طرح غیرقانونی بهشت‌آباد شدند.
کد خبر: ۹۴۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 02 March 2021

 

22 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از استان چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان در رابطه با طرح غیرقانونی بهشت‌آباد، در نامه‌ای به ریاست جمهوری اسلامی ایران خواستار صیانت از حقوق مردم شدند.

در بخشی از نامه، ایشان با اشاره به اینکه طرح بهشت‌آباد فاقد ارزیابی محیط زیستی و پیوست ارزیابی اجتماعی است، نتیجه این طرح را نابودی معیشت پایدار مردم و تشدید مشکلات زیست محیطی و آب شرب استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان دانستند.

"ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی

احتراما پیرو نامه آقای خاتمی رییس محترم مجمع نمایندگان استان اصفهان به شماره 99182 تاریخ هفتم ماه جاری که آغاز انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد را منوط به صدور مجوز نهایی از سوی شما عنوان داشته‌اند به استحضار می‌رساند:

ضمن تاکید بر ضرورت رفع مشکل "آب شرب" هموطنان استان اصفهان از طرق علمی-کارشناسانه، مطابق با اصل 50 قانون اساسی موکدا یادآور می‌شویم کارون ارتباط حیاتی با معیشت مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری دارد.

نادیده گرفتن قوانین کلیدی بوم‌شناختی و ایجاد این سطح تغییر در اکوسیستم کارون که حیات بین نسلیِ چند میلیون نفر به شکل مستقیم به آن وابسته است بی‌اعتنایی به اصل 48 قانون اساسی، یک اشتباه اکولوژیک و محصول نگاه یک جانبه‌نگرانه و تبعیض‌آمیز به مناطق است که خسارات فاجعه باری به دنبال خواهد آورد.

کما اینکه اجرای 4 طرح انتقال آب موجب تقلیل میزان کشت اراضی مستعد کشاورزی خوزستان تا 50 درصد در سال‌های خشک شده است. آورد 16 میلیارد متر مکعبی در 15 سال اخیر با مجموعه مصارف 17 میلیارد، حاکی از عدم توازن مصارف و منابع در حوضه‌های آبریز منتهی به جلگه خوزستان است.

مطابق با اصل 45 قانون اساسی، آب بر اساس مصالح عامه بهره‌برداری می‌گردد نه براساس مصالح استانی یا کنش‌های سیاسی، طرح بهشت‌آباد فاقد ارزیابی محیط زیستی و پیوست ارزیابی اجتماعی است، انتقال آب سرشاخه‌های کارون با عملکرد سلبی در قبال کشاورزان علاوه بر تضعیف نقش پیشرانیِ تولید ملیِ کشاورزی خوزستان، خسارات کاهش انرژی، هدر دادن بیت المال، تضعیف جلکه خوزستان، نابودی معیشت پایدار مردم، تشدید مشکلات زیست محیطی و چالش‌های کمی و کیفی آب، همچنین تامین آب شرب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری را نیز دچار چالش خواهد نمود و آثار معیشتی-اقتصادی مخربی ناشی از خشک شدن چشمه‌های متعدد در گستره ژئوهیدرولوژیکی تونل ایجاد می‌نماید.

بایسته است وزیر محترم نیرو با التزام به اصل 40 قانون اساسی، با اجتناب از رویکرد تامین محور و تکرر چرخه انتقال آب و فجایعی همچون انتقال بیش از 1 میلیارد متر مکعب آب از حوضه کارون با مدیریت تقاضا و برنامه ریزی جهت اصلاح الگوی مصرف بسوی بازچرخانی آب و استفاده از پساب‌ها، طرح‌هایی مثل انتقال آب از خلیج فارس به کرمان که در اصفهان هم محقق می‌شود را جایگزین عملکرد منسوخ انتقال آب از سرچشمه‌ها نموده با پرهیز از استمرار انجام ناصحیح آمایش آب محور سرزمین مدیریت آب را از تولید و منابع طبیعی منفک نداند.

رجاء واثق است با علم مسلم جنابعالی به شرایط حساس کنونی کشور، با استمرار رویکرد خود در صیانت از حقوق مردم و التزام مجموعه تحت امر خود به صداقت، علم محوری و شفافیت، مانع از وقوع قریب به احتمال پیامدهای اجتماعی ـ امنیتیِ تنش آبی و خروج از تعادل پایدار کنونی در استان‌های مبدا و مقصد این طرح انتقال باشد.

نمایندگان مردم استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی: 1.احمد راستینه 2.امیرقلی جعفری 3.قدرت الله حمزه 4.حسین بامیری

نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی: 1. سیدکریم حسینی 2.مجتبی یوسفی 3.شبیب جویجری 4.سیدمحمد مولوی 5.سیدمجتبی محفوظی 6.جلیل مختار 7.فریدون حسنوند 8.عبدالله ایزدپناه 9.حبیب آقاجری 10.محمدطلا مظلومی 11.سیدلفته احمدنژاد 12.سید احمد آوایی 13.قاسم ساعدی 14.ابراهیم متینیان 15.مجید ناصری‌نژاد 16.محمد کعب عمیر 17.سهراب گیلانی 18.علیرضا ورناصری"

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار