مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری گفت: این گمرک آمادگی دارد در صورت ارائه مستنداتی مبنی بر صادرات کمتر از ۱۸ دلار به‌ازای هر کیلوگرم بادام، ارزش معاملاتی این محصول را اصلاح کند.
کد خبر: ۹۴۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴ 27 February 2021

 

اسماعیل الله‌دادی روز شنبه در نشست رسیدگی به مشکلات موجود در حوزه ارزآوری، صادرات بادام و نحوه تشکیل کلاس‌های صادرات و واردات بازار هدف در شهرستان سامان تاکید کرد:جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری آمار دقیق کلی و تفکیکی تولید رقم‌های مختلف بادام استان شامل مامایی و معمولی را به تناژ اعلام کند و میزان مصرف داخلی محصول بادام و تناژ صادرات آن باید مشخص شود تا بتوان مقدار صادرات آن از طریق گمرک را ارائه داد.

وی تصریح کرد: مشکلات صادرات حوزه بادام در آینده‌ای نزدیک و به‌صورت تخصصی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کارشناسی، آنالیز و اعلام خواهد شد.

الله‌دادی یادآور شد: صادرکنندگان بادام استان معتقدند ارزش پایه صادراتی برای این محصول بالا است و گمرک چهارمحال و بختیاری آمادگی دارد در صورت ارائه مستنداتی مبنی بر صادرات کمتر از ۱۸ دلار به‌ازای هر کیلوگرم بادام، ارزش معاملاتی این محصول را اصلاح کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: متاسفانه در صادرات محصول بادام استان آمار مختلفی داده می‌شود که با هم اختلاف دارد.

آیت‌الله احمدی تاکید کرد: یک کمیته کارشناسی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با کمک سازمان جهادکشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک استان، آمار مربوط به تولید بادام را به‌روزرسانی و نتیجه آن را برای تصمیم‌گیری با هدف کاهش مشکلات صادرات این محصول اعلام خواهد کرد.

وی اظهار داشت: واحد آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز دوره‌های رایگان برای بادام‌کاران و صادرکنندگان این حوزه برگزار می‌کند.

احمدی تصریح کرد: صادرات بادام از گمرک‌های مختلف با ارزش صادراتی متفاوت، جزو مهم‌ترین مشکلات حوزه صادرات بادام است،که اکنون کمتر شده است.

رییس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: آماربرداری دقیق از محصول بادام در استان انجام شود تا بتوان به میزان تولید دقیق در این بخش دست پیدا کرد.

حسین‌علی رضایی تاکید کرد: مشکلات صادرات بادام از طریق گمرک هرمزگان، چابهار و سایر گمرکات خارج از چهارمحال و بختیاری شناسایی و سپس برای رفع آن تلاش شود.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، علمی و کارشناسی برای بادام‌کاران و صادرکنندگان بادام می‌تواند روند صادرات این محصول استرتژیک در استان را تسهیل کند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه ۲۴ هزار تن برابر ۲۰ درصد بادام با کیفیت کشور، در ۱۲ سال اخیر به‌طور متوالی بیشترین تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

بادام مامایی، شاهرودی ۱۲، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از رقم‌های اصلی بادام چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

سامان در ۱۶ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار