یکی از صنوفی که تحت هر شرایطی فعالیتش ادامه دارد و ارتباط مستقیمی با مردم و اغذیه مردم دارد، صنف نانوایان است، به همین جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط نانوایی‌ها اهمیتی دو چندان دارد.
کد خبر: ۹۳۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ 06 February 2021

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شیوع ویروس کرونا و خسارات جانی و مالی که وارد کرد اهمیتی صدچندان پیدا کرده است. اکنون که با رعایت این دستورالعمل‌ها طغیان این ویروس کشنده تاحدی فرونشسته باید تلاش کنیم تا ثبات نسبی را حفظ کنیم که روند شیوع، کاهش روزافزن داشته باشد.

در کارزار کرونا یکی از آسیب‌پذیرترین و در عین حال آسیب‌زاترین اماکن، اصناف بودند که گرچه با تمام توان خدمت‌رسانی به مردم را انجام می‌دهند اما با عدم رعایت فاصله اجتماعی توسط مردم یکی از محل‌های شیوع ویروس کرونا شناخته شدند و نظارت‌های شدیدتری بر نحوه ارائه خدمات آن‌ها صورت می‌گیرد.

از بین اصناف مختلف آن‌هایی که مستقیماً با اقلام خوراکی سروکار داشتند اهمیت بیشتری داشته و به دلیل امکان انتقال ویروس از طریق خوراکی‌ها حساسیت نسبت به آن‌ها بسیار زیاد است.

یکی از صنوفی که نیاز همیشگی و اولیه‌ترین نیاز شهروندان را برطرف می‌کند و تحت هر شرایطی فعالیتش ادامه دارد صنف نانوایان است. بیشترین تمرکز بر این صنف به سبب ارتباط مستقیمش با محوری‌ترین قلم از اغذیه است.

3 میلیون ریال جریمه برای نانوایان بدون ماسک/ 4 نانوایی پلمب شد

غلامرضا قائدامینی، معاون بازرسی، نظارت و مبارزه با کالای قاچاق صمت استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد در خصوص نظار‌ت‌های بهداشتی بر نانوایان اظهار داشت: طی 9 ماهه اخیر چهار نانوایی به علت عدم رعایت موازین بهداشتی در استان پلمب و در سایر موارد جریمه‌هایی اعمال شد.

وی با اشاره به استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین مورد از اصول بهداشتی، افزود: به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا از طریق نانوایی‌ها گشت‌های مشترک تشدید و در صورتی که نانوایان از ماسک استفاده نکند 300 هزار تومان جریمه برای آنان اعمال می‌شود.

معاون بازرسی، نظارت و مبارزه با کالای قاچاق صمت استان چهارمحال و بختیاری بیان داشت: ارزش ریالی جریمه نانوایان طی 9ماهه امسال 2٤6 میلیون و 7٤1 هزار تومان در زمینه‌های گرانفروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و...بوده که 55 مورد آن‌ها مربوط به عدم رعایت اصول بهداشتی است.

قائدامینی با ابراز خرسندی از نهادینه شدن نسبی فرهنگ رعایت فاصله اجتماعی در استان تصریح کرد: در بازرسی‌های اخیر از صنوف مختلف شاهد رعایت فاصله اجتماعی توسط مصرف‌کنندگان بودیم. همچنین لوح‌های سپاس به‌منظور تقدیر از نانوایان برتر در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تهیه شده که در بازرسی‌های مشترک به نانوایان برتر اهدا خواهد شد و موجب ترغیب این نانوایان و تشویق سایر نانوایان به رعایت اصول بهداشتی می‌شود.

پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌های شهرکرد تا 80 درصد رعایت شده است

بهرام قاسمی، رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان شهرکرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، درباره چگونگی رعایت اصول بهداشتی توسط نانوایان با اشاره به نظارت‌های صورت گرفته از سوی اتحادیه نانوایان شهرستان شهرکرد، اظهار داشت: پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌های استان تا 80 درصد رعایت شده است. همه نانوایان از ماسک استفاده می‌کنند اما به لحاظ جنبه کاری‌شان که با خمیر و تنور کار می‌کنند نمی‌توانند دستکش بهداشتی استفاده کنند.

وی افزود: در شهرکرد بیش از 200 نانوایی وجود دارد که پوشیدن لباس و کلاه بهداشتی مربوط به نانوایی‌ را رعایت می‌کنند و حداقل هر سه‌ هفته یک‌بار همه نانوایی‌ را تمیز می‌کنند، هر شب پس از پایان کار میزهای نانوایی مواد ضدعفونی می‌شوند.

رئیس اتجادیه نانوایان شهرستان شهرکرد، با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایامی که کرونا همچنان شیوع دارد، بیان داشت: برخی نانوایان به ویژه تعدادی از بانوان نانوا نسبت به تذکرها ناخشنود می‌شوند که اندکی کار را دشوار می‌کند، نیاز است گروهی متشکل از ارگان‌های مربوطه از جمله سازمان صمت، بهداشت، فرمانداری و اماکن تدابیری اتخاذ و بازرسی‌ها را افزایش دهند که در این راستا جلساتی نیز برگزار شده است.

قاسمی با اشاره به هزینه بالای تهیه لباس، کلاه، ماسک، الکل و ... بیان کرد: کارگران خوب و حرفه‌ای به اصفهان می‌روند و کمبود کارگر متبحر داریم، هزینه دستمزد کارگران بالاست، به علاوه آن هزینه لباس، صدور کارت بهداشتی، ملزومات بهداشتی، مواد اولیه و حمل بار نیز بسیار زیاد است.

وی با اشاره به قیمت‌های سرسام‌آور مواد اولیه خاطرنشان کرد: طی دو یا سه ماه گذشته مایه خمیر 180 هزار تومان بود اما الان 400 هزار تومان شده، یک بسته نمک 15 کیلویی که حدو 5 هزار تومان بود به 20 هزار تومان رسیده، همچنین تهیه لباس برای کارگر، هزینه‌های صدور کارت بهداشتی برای کارگر نانوایی 100 هزار تومان شده، همینطور حق بیمه و اجاره‌بهای نانوایی رشد خیلی زیادی داشته‌اند و با این همه گرانی نانوا نمی‌تواند همه هزینه‌ها را پرداخت کند به همین دلیل قیمت نان مقداری افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان شهرکرد، با اشاره به هزینه‌های گزاف حمل بار در بخش نانوایان، اضافه کرد: قیمت‌ها برای قشری که در حمل بار زحمت می‌کشند به صرفه نیست و چندی پیش این افراد قصد اعتصاب را داشتند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد نانوایان مستأجر هستند، گفت: قیمت چانه 250 گرمی 380 تومان بوده که در اصفهان که در همسایگی استان ما قرار دارد این رقم 600 تومان بود و اکنون آن را به 750 تومان افزایش داده‌اند اما در استان چهارمحال و بختیاری این قیمت به 450 تومان رسیده است که با توجه به دشواری‌های موجود رقم بالایی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار