فقدان کتابخانه مرکزی در شهرستان‌های بزرگ استان فارس یکی از چالش‌های فرهنگی در عرصه کتاب و کتابخوانی است به گونه‌ای که کتابخانه مرکزی شهرستان کازرون پس از ۹ سال هنوز نیمه تمام است.
کد خبر: ۹۱۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 20 October 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: مقام معظم رهبری در سال 92 در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: «فرهنگ هویت یک ملت است. ارزش‌های فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است. همه چیز مترتب بر فرهنگ است. فرهنگ حاشیه و ذیلِ اقتصاد نیست، حاشیه و ذیلِ سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگند؛ به این باید توجه کرد».

بدون شک یکی از مصادیقی که می‌تواند فرهنگ را تقویت کند، رواج فرهنگ کتابخوانی است اما همین امر هم با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. بسیاری از کتابخانه‌ها در استان فارس به عنوان ابزار اصلی ترویج کتابخوانی منتظر اعتبارات مانده‌اند و برخی نیز هنوز بلاتکلیف هستند مانند کتابخانه مرکزی شیراز.

فقدان کتابخانه مرکزی در شهرستان‌های بزرگ استان فارس یکی از چالش‌های فرهنگی در عرصه کتاب و کتابخوانی است به گونه‌ای که ساخت کتابخانه مرکزی در سه شهرستان شیراز، لارستان و کازرون در حال پیگیری است اما هیچ کدام از این پروژه‌ها پس از گذشت سال‌ها هنوز تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.

کتابخانه مرکزی شهرستان کازرون در سال 90 شروع به ساخت شده اما پیشرفت چندانی نداشته است. گودبرداری، خاک‌برداری، بتن‌ریزی و فوندانسیون اسکلت این ساختمان تا سال 96 انجام شده و حتی سقف اول و دوم این ساختمان نیز قالب‌ریزی شده اما اعتبارات قطره چکانی و عدم‌ تخصیص اعتبارات مانعی برای تکمیل این پروژه فرهنگی بوده است.

 

به گفته فعالان فرهنگی این شهرستان زمین این کتابخانه توسط یکی از خیران اهدا شده و مکان آن نیز در یکی از چهار‌راه‌های اصلی شهر قرار گرفته بنابراین از نظر دسترسی نیز موقعیت مناسبی دارد اما متاسفانه تکمیل این پروژه به یکی از آرزوهای مردم تبدیل شده است.

روح‌‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد غیردولتی و بهره‌بردار است اظهار داشت: مجری ساخت سازمان دیگری است وقتی ساختمان کتابخانه تکمیل شود به نهاد کتابخانه‌ها واگذار می‌کنند و ما تجهیز می‌کنیم.

به گفته وی مجری کتابخانه مرکزی کازرون اداره کل ارشاد استان فارس است با توجه به اعتبارات پیشرفت کمی داشته است اما هنوز تکمیل نشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس به توان نماینده کازرون برای تامین اعتبارات اشاره کرد و از دیدار با فریدون عباسی برای سرعت دادن به پروژه‌های کتابخانه‌های این شهرستان سخن گفت. وی معتقد است که هر چند اداره کل ارشاد مجری ساخت است اما می‌توان از اعتبارات منطقه و توازن و غیره به پروژه تزریق شود.

به گفته وی در دیدار با نماینده کازرون اولویت‌بندی‌های شهرستان عنوان شده و هر چند که کتابخانه مرکزی جز اولویت نخست شهرستان نبوده است اما امیدواریم که بتواند در تامین اعتبار کمک کنند.

منوچهری کمبود اعتبارات را بزرگترین چالش کتابخانه‌های عمومی عنوان می‌کند و معتقد است که اگر مشکلات بودجه این سازمان برطرف شود، نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند، بیش از پیش و با انرژی افزون‌تر به رسالت اصلی خود که همان ترویج فرهنگ و خدمت رسانی به عموم است بپردازد.

فریدون عباسی دوانی نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی نیز در دیداری که با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس داشت با تأکید بر رفع مشکلات قانونی نهاد از حمایت از حقوق کتابخانه‌های عمومی و کتابداران عمومی سخن گفت.

وی همچنین با تأکید بر اتمام پروژه‌های کتابخانه‌ای در شهرستان‌های کازرون و کوهچنار اتمام و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی کازرون نیاز مردم این شهر اعلام کرد که باید هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

نیمه‌تمام ماندن ساختمان کتابخانه مرکزی شهرستان کازرون پس از 9 سال نه تنها انتظار اهالی فرهنگ است بلکه در زمان بارش باران و در دیگر زمان‌ها به مشکلات اجتماعی شهرستان از جمله کارتن‌خوابی یا حضور معتادان دامن می‌زند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار