کد خبر: ۸۴۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱ 11 May 2020

علی‌رضا جیلان شامگاه یکشنبه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با راه‌اندازی دهکده فرش در این استان ،می‌توان زنجیره تولید تا صادرات این هنرصنعت را ساماندهی کرد.

وی افزود: هم‌اینک از مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بافنده فرش دستباف کشور ۱۰۰ هزار نفر در این استان فعالیت دارد.

جیلان تصریح کرد:هم‌اینک به‌علت نبود مرکز تخصصی برای شستشوی فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری، سالانه ۶ میلیارد ریال از این استان خارج می‌شود.

وی یادآور شد:به ‌همین لحاظ استفاده از توان بخش خصوصی و تعاونی‌ها برای تسریع در روند سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی دهکده فرش چهارمحال و بختیاری با اولویت جانمایی در چالشتر در دستورکار قرار دارد.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با راه‌اندازی دهکده فرش استان علاوه بر اشتغال‌زایی، افزایش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی فعالان این حوزه می‌توان نسبت به رونق گردشگری در منطقه اقدام کرد.

وی گفت: ریسندگی، ابزارسازی، مرکز تخصصی رنگرزی ثابت طبیعی از مواد گیاهی، معدنی و حیوانی، مرکز قالی‌شویی تخصصی و پرداخت فرش دستباف شامل روگیری، شیرازه‌بافی، دوردوزی چرم، رفوگری و اصلاح فرش، آموزش و راه‌اندازی کارگاه‌های پشم‌چینی و الیاف پشم و همچنین راه‌اندازی واحد پشم‌شویی مجهز از امکانات و تاسیسات پیش‌بینی شده برای دهکده فرش چهارمحال و بختیاری است.

جیلان تاکید کرد: برای تولید هر شغل در رشته فرش‌بافی ۱۵۰ میلیون ریال هزینه می‌شود و این در حالی است که برای ایجاد شغل در رشته‌های دیگر به ازای هر نفر حداقل ۲ میلیارد ریال نیاز است.

وی افزود: فرش دستباف چهارمحال و بختیاری به‌علت استفاده از رنگ‌های طبیعی، استحکام بالا، طرح‌های زیبا و نرخ مطلوب آن در مقایسه با تولیدات ابریشمی در سال ۱۳۹۵ ثبت جهانی شد و نشان اصالت یونسکو را دریافت کرد.

به گزارش ایرنا، با پیگیری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، فرش دستباف استان سال ۱۳۹۵ در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.

فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیسبون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید.

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: فرش دستباف این استان توانسته بازار داخلی خود را حفظ کند و با قیمت مناسب عرضه شود.

وی یادآور شد: فرش‌های چالشتر، بختیاری، یلمه، گبه و سفارش‌بافی مهمترین سبک‌های تولید فرش دستباف چهارمحال و بختیاری است.

جیلان با اشاره به قابلیت صادرات ۸۰ درصد فرش‌های دستباف چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در گذشته ۴۰ درصد فرش‌های دستباف این استان به آمریکا و آلمان صادر می‌شد،اما فرش دستباف استان هم‌اینک فقط به پاکستان و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: رایزنی‌هایی برای کشورهای جدیدی هدف صادراتی فرش دستباف این استان به ۱۵ کشور همسایه ایران، شیلی، نروژ، سنگاپور، ژاپن و تعدادی دیگر از کشورهای دنیا در دستورکار قرار گرفته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته ۲۰ هزار نفر از بافندگان فرش چهارمحال و بختیاری از بیمه تامین اجتماعی برخوردار بودند که این تعداد هم‌اکنون به هشت هزار نفر کاهش یافته است.

جیلان تصریح کرد: گرانی مواد اولیه به‌خصوص در رنگ‌زاهای طبیعی مانند روناس از مهمترین مشکلات تولید فرش دستباف به‌شمار می‌رود.

هم‌اکنون از مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بافنده فرش دستباف کشور، ۴ درصد برابر ۱۰۰ هزار نفر مختص چهارمحال و بختیاری است که سالانه افزون‌بر ۲۰۰ هزار متر مربع فرش در این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار