کد خبر: ۸۴۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳ 09 May 2020

بیت‌الله محمودی افزود: بحران کرونا در همه شئونات زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه، شوک عظیمی وارد کرده است و به دنبال آن، فعالیت‌های جامعه دانشگاهی نیز در شرایط غیرمعمولی قرار گرفت.

به گفته وی، در حالت معمول، فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه وابسته به تعامل ملموس و مستمر بین دانشجویان به خصوص دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی با همدیگر و با اعضای هیأت علمی و همچنین تعامل اعضای هیأت علمی با یکدیگر است.

وی افزود:پژوهش همچنین بسته به نوع رشته‌های تخصصی نیازمند حضور در مراکز آزمایشگاهی، ذخیره داده‌های نمونه‌برداری صحرایی و ارتباط با منابع و اسناد کتابخانه‌ای است، اما در وضعیت کنونی همه این الزامات در سطوحی مختلف دچار اخلال و به حالت تعلیق درآمده‌اند.

محمودی، با نگاهی انتقادی به پژوهش‌های دانشگاهی، تصریح کرد: بی‌شک در حوزه پژوهشی،دانشگاه‌ها با خرده بحران‌هایی چون پژوهش‌زدگی، مقاله‌زدگی، روش‌شناسی‌زدگی، امتیاز و ارتقاء محوری، غیرکاربردی پژوهش‌ها سال‌هاست که روبرو هستند و نه تنها تلاشی برای مرتفع کردن این چالش‌ها انجام نشده است، بلکه مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور اعتقادی به وجود چنین معضلاتی، ندارند.

محمودی، به وضعیت پژوهش‌های دانشگاهی  اشاره کرد و گفت: سالانه هزاران پژوهش در مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور انجام می‌شود، این در حالی است که امروزه با تورم شدید مطالعاتی همراه هستیم که نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند، بلکه خود تبدیل به مشکل شده‌اند و با وجود توسعه کمی دانشگاه‌ها، هنوز در بسیاری از حوزه‌های سوالات بنیادی و اولیه باید از طریق پژوهشها پاسخ داده شود.

این استاد دانشگاه، با اشاره به جایگاه پژوهش در فرایند توسعه جامعه و کشور اظهار داشت: دُور بودن پژوهش‌ها از فضای مشکلات و چالش‌های جامعه، باعث تنزل جایگاه پژوهش‌ورزی در فرایند توسعه کشور شده‌ است و این امر حکایت از کاهش به توانمندی پژوهشی دانشگاه برای فهم و حل مشکلات دارد.

به گفته وی، در همین راستا کرونا، موقعیت مناسبی برای تفکری واقع بینانه نسبت به پژوهش دانشگاهی را در اختیار مسئولان و پژوهش‌گران دانشگاهی ارزانی داشته است.

محمودی، در پایان اظهار امیدواری کرد: اگر چه با استفاده از ابزارهای در دسترس شبکه جهانی اطلاعات بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی قابل انجام است، اما امید است در این فضای جدید نیز مجدد همان رویه‌های معمول بازتولید نشوند و شاهد دوباره خلق و انباشت پژوهش‌های که دردی از جامعه را درمان نمی‌کنند، نباشیم.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار