فشار تصمیم مسئولان چهارمحال و بختیاری بر مردم یعنی افزایش قیمت ۵۰درصدی نان، بسیاری از مردم را شوکه و ناراضی کرده است.
کد خبر: ۸۴۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 27 April 2020

روزگاری افرادی که قادر به خوردن غذاهای اعیانی و لاکچری نبودند، شکم خود را با نان و پنیر یا نان و ماست پر می‌کردند و از شرمندگی خانواده در می‌آمدند اما امروز چه شده که قشر ضعیف باید برای همان میزان قوت زحمت بکشند و تلاش کنند.

می‌گویند اجاره‌بها، مزد کارگر و هزاران دلیل برای افزایش قیمت نان وجود دارد ولی باز هم، همه به نان و نوایی می‌رسند به‌جز قشر کم‌درآمد که به‌خاطر گرانی هم از نان می‌افتد و هم از نوا برای اجبار به کار بیشتر.

افزایش هزینه‌های جانبی نانوایان از جمله هزینه آب، برق، گاز و دستمزد سبب شد در سال گذشته افزایش چنددرصدی در قیمت نان اعمال شود اما بعد شاهد کاهش کیفیت و اندازه نان در برخی از نانوایی‌ها بودیم.

افزایش قیمت نان با هدف حمایت از نانوایان و افزایش کیفیت اعمال شد اما موفقیتی در بهبود کیفیت حاصل نشده و این روند تهدیدی برای جیب و جان مردم محسوب می‌شود. ظاهراً افزایش قیمت نان در ستاد تنظیم بازار استان بی‌سروصدا توسط مسئولان گرفته شده است اما فشار این افزایش قیمت نان کمر مردم به‌ویژه قشر ضعیف را خم می‌کند.

سفره‌هایی که هر روز کوچک‌تر می‌شود

ابراهیم حیدری یکی از کارگران زحمتکش شهرکردی در گفت‌وگو با تسنیم در اعتراض به افزایش قیمت نان گفت: این انصاف نیست که هر روز به هر دلیل و بهانه‌ای قیمت‌ها را افزایش بدهند‌. مگر ما چقدر حقوق داریم که هر روز قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما حقوق تا باید همین‌طور بماند؟ چرا حقوق یک کارگر باید 20 الی 30 درصد افزایش پیدا کند آن هم مشخص نیست واقعاً انجام شود یا نه ولی قیمت یک نان 50 درصد افزایش پیدا کند‌؟

شهرام عبداللهی یکی از کارمندان شهرکردی نیز به تسنیم گفت: شاید خیلی‌ها فکر کنند ما کارمند هستیم و حقوق خوبی داریم اما ما هم با این قیمت‌هایی که وجود دارد از پس خرج و مخارج زندگی برنمی‌آییم. افزایش قیمت نان در این برهه که کشور و استان ما دچار آسیب‌هایی از جمله آسیب اقتصادی شده است اصلاً کار درستی نبود‌.

وی بیان کرد: نباید از زحمات نانوایان‌ هم غافل شد اما باور کنید نانوایی‌ها هم راضی نبودند‌ در این شرایط قیمت نان افزایش پیدا کند، اغلب مردم استان ما کارگر و کشاورز هستند و شاید خیلی‌ها فقط توان خرید نان خالی را داشتند که با این وضعیت گمان نمی‌کنم توان همین خرید هم داشته باشند.

خانم رفیعی یکی از بانوان خانه‌داری که برای خرید نان مراجعه کرده و از افزایش قیمت نان بی‌اطلاع بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: مسئولان از زندگی افرادی مثل ما خبر ندارند، نمی‌دانند به چه‌سختی صبح را به شب می‌رسانیم تا شرمنده بچه‌هایمان‌ نشویم‌.

وی ادامه داد: چرا یارانه ما بعد از چندین سال با همان قیمت پرداخت می‌شود اما هر روز بر قیمت اقلام افزوده می‌شود. از برنج و گوشت و مرغ گذشتیم و گفتیم اشکال ندارد اگر گران است نمی‌خوریم اما نان را که دیگر نمی‌توانیم مصرف نکنیم.

افزایش 50درصدی قیمت نان در استان

سجاد رستمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نان با وزن 205 گرم تافتون از 220 به 330 تومان و 41 درصد افزایش داشته و نان تافتون‌ با وزن 255 گرم از 270 تومان به 380 تومان و 50 درصد افزایش داشته است.

وی با ابراز اینکه این مصوبه تنظیم بازار آبان ماه سال گذشته بود که در حال حاضر اجرا می‌شود‌، افزود: همه استان‌ها قیمت نان را در سال گذشته افزایش دادند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: هدف‌ از این افزایش قیمت جلوگیری از قاچاق آرد دولتی، کم‌فروشی‌ و نشتی‌ نان است و همه استان‌ها قیمت‌شان‌ بیشتر از استان ما است و این نرخ نان دیگر توجیه‌ اقتصادی نداشت‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار