مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی از تشکیل پارلمان مشورتی زنان و تهیه سند ارتقا زنان در استان خبر داد.
کد خبر: ۷۶۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵ 23 July 2019

تشکیل پارلمان مشورتی زنان در آذربایجان غربی
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، پریسا علیلو امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل پارلمان مشورتی در استان گفت: پارلمان مشورتی زنان نمادی از مشارکت نظام مند و سازمان یافته ، محلی برای پیگیری مطالبات بانوان و حضور هدفمند زنان ایران در عرصه اجتماعی است.

 

وی افزود : این پارلمان نقطه عطفی برای حرکت در تحقق عدالت جنسیتی و افزایش نقش و مشارکت زنان بر اساس اسناد بالادستی و قانون اساسی است.

 

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری با بیان اینکه هدف و ماموریت این پارلمان تقویت و مشارکت نقش زنان در تصمیم گیری ها است، اظهار داشت: این پارلمان مشورتی در آذربایجان غربی نیز پس از استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی به عنوان سومین استان در کشور تشکیل و با تعیین اعضای خود در چند ماه گذشته آغاز به کار کرد .

علیلو گفت : در شهرستانها نیز پارلمان زنان در راستای اهداف خود و مبتنی بر حقوق شهروندی و عدالت جنسیتی که از اهداف مهم دولت تدبیر و امید است راه اندازی شد.

 

وی افزود: ساختار اصلی پارلمان زنان به صورت مجمع عمومی است که ترکیبی از زنان صاحب نظر فرهیخته و نخبه از 25 قشرو گروه های مختلف زنان صورت می گیرد و طبق دستورالعمل تاسیس مجمع عمومی این پارلمان از لایه های مختلف اجتماعی بر اساس ترکیب جمعیتی هر شهرستان انتخاب شده است.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اضافه کرد : پارلمان بنا بر ضرورت و مصلحت می تواند 5 کمیسیون اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی ، اشتغال، آموزش و پژوهش و توانمندسازی ، بهداشت و سلامت ، کمیسیون حقوقی به منظور بررسی و اصلاح طرحها، ارائه پیشنهادات  و تمهیدات لازم برای اجرای طرحهای مصوب به عنوان محصول فکری پارلمان تشکیل دهد.

 

 وی درباره آغاز تشکیل این پارلمان بیان کرد: ابداع کننده این پارلمان‌ها خراسان رضوی بود و از طریق معاونت زنان این استان به تمامی استان‌ها تعمیم یافت و پس از آن در خراسان شمالی تشکیل شد و آذربایجان غربی نیز سومین استان تشکیل دهنده پارلمان‌های مشورتی زنان بوده است.

 

 علیلو با اشاره به اهداف تشکیل پارلمان مشورتی زنان خاطرنشان کرد: پارلمان مشورتی زنان نمادی از مشارکت نظام مند و توسعه یافته برای پیگیری مطالبات زنان و وی با بیان اینکه چون در سال انتخابات قرار داریم، این پارلمان می‌تواند مشوق زنان باشد، تصریح کرد: این پارلمان‌ها به صورت مجمع عمومی شکل گرفته و اساسنامه توسط خراسان شمالی تشکیل شده و ترکیبی از زنان صاحب نظر و نخبه متشکل از ۲۵ قشر در اساسنامه تعریف شده که می‌توانند دعوت کنند.

 

 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی یادآور شد: شناسایی وضعیت دقیق زنان با نگاه بومی و منطقه‌ای بوده و اولویت بندی بر اساس هر شهر در جهت توسعه و حل مسائل بر اساس برنامه ریزی عملیاتی و نتیجه بهتر برای بهبود وضعیت زنان استان است.

 

علیلو در ادامه به تدوین سند ارتقا زنان و خانواده اشاره کرد و گفت : این سند بر اساس اسناد فرا دستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم توسعه تدوین و نقشه ره را نشان می دهد.

وی گفت : مهمترین اهداف تدوین سند ، شناسایی وضعیت موجود زنان و خانواده در استان به تفکیک هر شهرستان بر مبنای اطلاعات پایه مستند جهت بهره گیری در برنامه ریزی های عملیاتی محور ، شناسایی مشکلات و فرصتهای مهم در استان و تجزیه و تحلیل علل اصلی مسائل و خلاءهای ظرفیتی ، تدوین راهکارهای صریح و متناسب با شرایط هر شهرستان  است .

به گفته وی ، این سند با رویکرد توانمندسازی در چهار بعد افزایش دانش، سلامت، امنیت و آگاهی، مطالعه وضعیت موجود و تحلیل آن‌ها،‌ مشارکت‌های سیاسی اجتماعی اقشار مختلف زنان، ارتقای تاب‌آوری فردی و اجتماعی، توجه به مسئله تحکیم بنیان خانواده و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی خانواده، ارائه راهکار و معرفی شاخص‌ها، تدوین شده است.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار