تابناک چهارمحال وبختیاری- تغذیه در ماه مبارک رمضان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و طب سنتی نیز توصیه‎هایی در این خصوص دارد، با رعایت تدابیر طب سنتی می‎توان از شدت تشنگی و گرسنگی در طول روز کاست و با روزه‌داری به سلامتی رسید.
کد خبر: ۷۴۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ 06 May 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- در این خصوص سید ابوالفتح شیرمردی، پژوهشگر طب سنتی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: کسانی که با گرفتن روزه دچار معده درد می‌شوند، بایستی هنگام سحر مقداری ترنجبین  و بارهنگ و کمی عرق بومادران و خاکشیر را مخلوط کرده و میل کنند، همچنین این افراد در موقع افطار یک لیوان شربت عرق نعناع با نبات یا عسل میل کنند.
وی نخوابیدن بلافاصله بعد از خوردن سحری، نخوردن ماهی، آب یخ، ماست و انواع سردی‌ها در وعده سحری و استفاده از روغن ترکیبی و 100درصد طبیعی را از توصیه‌های ماه رمضان بیان کرد و افزود: بهتر است در وعده سحری حتما از خورشت‌هایی همچون خورشت کدو، خورشت آلو  و یا خورشت بامیه استفاده کرد.
شیرمردی با اشاره به اینکه وعده سحری برای افراد لاغر واجب است، تصریح کرد: افراد لاغر حتما باید وعده سحری را بخورند و بهتر است از سویق عدس و خرما مصرف کنند.
وی گفت: افراد باید افطار را با خرما و یک استکان آب گرم با کمی  گلاب باز کنند، زیرا آب گرم موقع افطار موجب شست و شوی کبد و معده، خوشبو شدن دهان، محکم شدن دندان‌ها، تقویت چشم، آرام کننده رگ‌های به هیجان آمده، از بین رفتن صفرا، برطرف شدن بلغم، فرو نشاندن حرارت معده و آرامش بخشیدن سردرد می‌شود.
این پژوهشگر طب سنتی توصیه کرد: نباید نان و پنیر و سبزی در راس افطار قرار گیرد، زیرا خوردن انواع سردی‌ها برای معده مضر بوده و بهتر است در وعده افطار سوپ یا فرنی گرم یا حلوای آرد گندم استفاده شود.
وی در خصوص روزه گرفتن افراد دیابتی، گفت: این افراد اصولا مشکلی برای روزه‌داری ندارند ولی کسانی که از بیماری کلیوی رنج می‌برند  و بیماران دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند باید با مجوز پزشک روزه بگیرند، همچنین افراد روزه‌داری که کلیه آن‌ها زمینه سنگ‌سازی دارد باید هنگام سحر یک استکان عرق خارشتر میل کنند.
شیرمردی تاکید کرد: اگر افراد روزه‌دار می‌خواهند دهانشان در طول روزه‌داری کمتر بو بگیرد، باید در هنگام سحر بعد از مسواک زدن، دهان خود را با آب و نمک شست و شو دهند یا به جای خمیردندان از نمک استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: بهتر است از زولبیا و بامیه که از شیرینی‌جات مصنوعی درست شده استفاده نشود و بهترین جایگزین، استفاده از حلوای خانگی در ماه رمضان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار