تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: 2 هزار و 345 شغل سال گذشته در رشته های صنایع دستی این استان ایجاد شد.
کد خبر: ۷۳۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 18 April 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- مهرداد جوادی تاکید کرد: از این تعداد یکهزار و 259 شغل طبق مجوزهای صنایع دستی و یکهزار و 86 شغل از طریق پرداخت تسهیلات بانکی ایجاد شده است.
وی افزود: در سال گذشته 2 هزار و 172 مجوز صنایع دستی برای متقاضیان و صنعتگران صنایع دستی استان صادر شد.
جوادی تصریح کرد: از این تعداد 785 فقره پروانه تولید انفرادی، 8 فقره پروانه تولید کارگاهی، 33 جواز تاسیس کارگاهی و یکهزار و 346 کارت شناسایی برای فعالان حوزه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بوده است.
وی یادآور شد: این مجوزها در راستای توسعه کارگاه های صنایع دستی، ایجاد اشتغال، ایجاد فرصت های جدید شغلی، گسترش و توسعه صنایع دستی صادر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سال گذشته تعهد ایجاد اشتغال این اداره کل یکهزار و 68 نفر بوده که با تلاش های صورت گرفته این میزان تعهد با 18 درصد رشد برابر یکهزار و 259 شغل بود.
وی همچنین گفت: 95 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه صنایع دستی به متقاضیان واجد شرایط در سال گذشته پرداخت شد که 42 میلیارد ریال آن در حوزه مشاغل خانگی و 53 میلیارد ریال از محل تسهیلات توسعه روستایی و عشایری بوده که برای یکهزار و 86 نفر شغل ایجاد شد.
جوادی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی در افزایش ماندگاری جوانان در روستاها، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، مهاجرت معکوس و بازگشت روستائیان، توسعه صنایع دستی روستایی و ارتقای درآمد روستائیان تاثیرگذار بود.
هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
بافته های داری مانند فرش، گلیم، قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی، خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری است.
هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی چهارمحال و بختیاری 12 هزار نفر هستند که از این تعداد تنها حدود سه هزار نفر فعالند.
نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد.
در حال حاضر 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی 500 نفر فعال است و سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان به 2 روش سنتی و نوین تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن در سال را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار