تابناک چهارمحال وبختیاری- کارشناس مسئول آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در پی بارندش های موثر سال زراعی جاری، پنج دهنه چشمه در شهرستانهای سامان، شهرکرد و بروجن با دبی بیش از80 لیتر آب بر ثانیه احیا شد.
کد خبر: ۷۲۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 13 March 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- بیژن یادگاری اظهار داشت: چشمه 'کوه شیراز' و 'کوه پنجه' در شهرستان سامان و'چشمه زنه ' و 'ماریک' در مناطق کشاورزی شهرهای هفشجان و سورشجان شهرکرد وچشمه 'سیاسرد' بروجن از جمله این چشمه ها بوده است.
بگفته وی، چشمه های یاد شده طی 2 سال گذشته بدلیل تشدید خشکسالی بطور کامل خشک شده بود و مزارع زراعی و باغی پایین دست دچار بحران بی آبی شده بود.
کارشناس مسئول آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، میزان آب بخش کشاورزی از منابع روان آب های استان را سالانه 45 میلیون مترمکعب برآورد و تصریح کرد: با احیا و پرآب شدن چشمه ها و قنوات، امکان افزایش برداشت آب از این منابع آبی در فصول گرم سال ممکن خواهد شد.
وی از دستور کار قرار گرفتن لایروبی و احیای 50 رشته قنات استان در فصل بهار سال آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح در سال جاری 250 لیتر بر ثانیه به آب بخش کشاورزی استان افزوده خواهد شد.
وی افزود: از مجموع 841 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری در پی پدیده خشکسالی‌های یک دهه اخیر، یک سوم از این قنات‌ ها کامل خشک و مابقی بین 40 تا 80 درصد کاهش آبدهی داشته است.
یادگاری با اشاره به اینکه 17 درصد آب 140 هزار هکتار اراضی این استان از قنات ها تامین می شود، تصریح کرد: 280 رشته قنات طی سه سال گذشته بدلیل خشکسالی و افزایش بی رویه استفاده از آب های زیرزمینی خشک شده است.
وی تنها راه حل برای خروج از بحران آب بخش کشاورزی را مدیریت در مصرف و اجرای سیستم آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت عنوان کرد و گفت: این استان در اجرای سیستم آبیاری نوین با اجرای بیش از 54 هزار هکتاری سیستم آبیاری تحت فشار در کشور رتبه دوم را دارد.
میانگین بارش های سال زراعی جاری در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 341 درصد رشد داشته است.بارش های چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری 528 میلیمتر، سال گذشته 120 میلیمتر و در میانگین بلند مدت 432میلیمتر اعلام شد.
سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود و سطح زیرکشت استان 270 هزار هکتار با 66 هزار بهره بردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار