تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: کودک همسری راه‌حل مناسبی برای پشگیری از ارتباط ناصحیح دختران و پسران در سنین پایین و نوجوانی نیست بلکه باید افراد سن کودکی و بلوغ خود را بشناسند و بتوانند با شرایط روحی و روان خود در این سنین کنار آیند که متاسفانه دستگاه‌های متولی امر به این مهم توجه نکردند و تنها به بُعد آموزش پرداخته شده تا بُعد پرورش روحی افراد.
کد خبر: ۷۱۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ 19 February 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- اشرف عسگری اظهار کرد: در حال حاضر فقر و فرهنگ پایین برخی قومیت‌ها و جوامع، نبود امکانات آموزشی برای ادامه تحصیل فرزندان دختر و تکثر فرزندان موجب می‌‌شود تا این قشر از خانواده‌ها در این اندیشه باشند که بهتر است دختران خود را در سنین پایین به خانه شوهر بفرستند.
وی با بیان اینکه بسیاری از اوقات نیز تعریف درستی از کودکی نمی‌شود، افزود: گاهی برخی افراد با مشاهده آثار بلوغ جنسی،  یک فرد را مناسب برای ازدواج تلقی می‌کنند و این مرحله پایان کودکی تصور می‌شود در صورتی که این امر ناصحیح است و در برخی موارد بعضی خانواده‌ها فرزند دختر خود را به این دلیل شوهر می‌دهند.
عسگری ادامه داد: باید در نظر داشت که میان بلوغ جنسی - جسمی و بلوغ فکری فاصله وجود دارد و نمی‌توان گفت کسی که به بلوغ جسمی رسیده به بلوغ فکری نیز رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بلوغ جنسی، زودرس شده است، تاکید کرد: بُعد روانی وجود فضای مجازی و دسترسی به اطلاعات جنسی و نوع تغذیه در ایجاد این موضوع تاثیر گذار است.
عسگری گفت: بلوغ فکری دیرتر از بلوغ جنسی اتفاق می‌افتد لذا فاصله این دو بلوغ در شکل‌گیری ازدواج مهم است  و باید برای این فاصله برنامه‌هایی از سوی خانواده و آمورش و پرورش اجرا شود تا نوجوانان مهارت خود مراقبتی و مهارت‌های ارتباطی و شیوه صحیح ارتباط با جنس مخالف را قبل از آسیب دیدن، آموزش ببینند اما به یقین راه‌حل این ماجرا ازدواج نیست.
وی تصریح کرد: در سنین نوجوانی فرد دارای هیجاناتی است که ثبات ندارد و هنوز به منطق لازم نرسیده تا بتواند به دور از احساسات با پختگی، همسر خود را انتخاب کند لذا ممکن است احساساتی شده و ازدواج کند و زمانی که به حدی از بلوغ  رسید و متوجه گذارا بودن احساس خود در گذشته شد، به این بینش برسد که اصلا به همسر خود علاقمند نیست.
عسگری با بیان اینکه کودک همسری چند نوع است، تصریح کرد: در یک مدل هر دو فرد از سنین پایین برخوردار هستند و هنوز یک سری از مهارت‌های ارتباطی زندگ را یاد نگرفتند که پا به عرصه زندگی می‌گذرانند و اختلافات شدید، دخالت اطرافیان، آشفتگی خانواده و در انتها طلاق رخ می‌دهد.
وی اضافه کرد: در مدل دیگر دختران با سن پایین با مردانی با تفاوت سنی بالا حتی در حد 20 سال بزرگتر از خود ازدواج می‌کنند که این آسیب همراه با ناکامی است و موجب افسردگی در خانم‌ها شده و عدم ارضای نیازهای او را به دنبال دارد که در این خانواده‌ها طلاق عاطفی بسیار شایع است.
عسگری با اشاره به اینکه هر کدام از از این ازدواج‌ها آسیب خاص خود را دارد، ادامه داد: امروزه گاهی برخی پدران و مادران عنوان می‌کنند که در گذشته در سن پایین ازدواج کردند و مشکلی نداشتند اما نباید فراموش کرد اگر در زمان‌های قدیم این ازدواج‌ها رخ می‌داد خانواده‌ها گسترده بودند و همراه با عمو، خاله و ... در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند درنتیجه دختران، بسیاری مهارت‌های ارتباطی را از آنان می‌آموختند.
وی خاطرنشان کرد: در این خانواده‌ها مادران دختران خود را برای ازدواج آماده می‌کردند اما امروز مادران دختران خود را برای ازدواج در سن پایین و حتی سنین بالاتر آماده نمی‌کنند لذا در شرایط کنونی ازدواج در سنین کودکی آسیب بیشتری دارد اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد هرچند معمولا شواهد نشان می‌دهد ممکن است این ازدواج‌ها دوام داشته اما همراه با ناکامی و حسرت‌هایی است که گاها از سوی این افراد عنوان شده که «در زمانی که ازدواج کردم یک کودک بودم و چیزی متوجه نیودم و نمی‌دانم کودکی‌ام چگونه گذشت».
عسگری با تاکید بر اینکه در هر مرحله از رشد بایستی اتفاقات خاص خود رخ دهد، گفت: زمانی که کودک ازدواج می‌کند از مواردی از زندگی بی‌بهره شده و از کودکی خود لذت کافی نمی‌برد پس ازدواج زودهنگام حتی برای پیشگیری از ارتباط ناصحیح دختران و پسران راه درستی نیست.
معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اظهار کرد: باید افراد سن کودکی و بلوغ خود را بشناسند و بتوانند با شرایط روحی و روان خود در این سنین کنار بیایند که متاسفانه دستگاه‌های متولی امر به این مهم توجه نکردند و تنها به بُعد آموزش پرداخته شده تا بُعد پرورش روحی افراد.
وی از اجرای طرح «آموزش بلوغ و نوجوانی» توسط اداره‌کل بهزیستی استان خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که قبل از ورود نوجوان به دوران بلوغ، به آنان آموزش خود مراقبتی بدهیم و آنان را با بحران‌های این دوران آشنا کنیم.
عسگری بیان کرد: این آموزش‌ها به نوجوانان و خانواده‌های آنان ارائه خواهد شد و اکنون نیز طرح در مرحله پرورش مربیان قرار دارد تا در سال آینده در استان اجرا شود.
وی در ادامه گفت: گاهی مشاهده می‌شود از آشنایی دو فرد بالغ تا ازدواج آنان، دو هفته طول می‌کشد که این امر صحیح نیست و باید با روش‌های گوناگون مانند آموزش، در خانواده‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا بدانند در جامعه فعلی که به سرعت در حال صنعتی شدن است و بسیاری از خانواده‌ها همچنان در بسیاری موارد سنتی عمل می‌کنند برای تصمیم‌گیری در خصوص ازدواج فرزندان خود نیابد عجله کنند که اگر کمی تامل و صبر کنند و در نهایت یک ازدواج مناسب صورت گیرد یک آرامش را برای فرزندخود و خانواده به همراه دارد.
معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان گفت: فرهنگ‌سازی برای این امر زمان‌بر و نیازمند همکاری دستگاه‌ها متولی است تا خانواده‌ها بدانند بیش از نگران برای تحصیلات فرزندان خود بایستی نگران پرورش و تربیت آنان برای زندگی اجتماعی باشند که متاسفانه این مسائل در جامعه مشاهده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار