تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توسعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری دلایل آسیب‌های اجتماعی در چهارمحال و بختیاری را بیان کرد.
کد خبر: ۷۰۹۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 29 January 2019
به گزارش تابناک شهرکرد- اشرف عسگری با اشاره به علت افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، نزاع و خشونت خانوادگی در استان، اظهار کرد: شرایط اقتصادی موجود و آمار بالای بیکاری استان از دلایل مهم این امر هستند.
وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از خشونت‌ها به فقر برمی‌گردد، افزود: زمانی که پدر یک خانواده توانایی تامین پوشاک، خوراک و ... فرزندان خود را نداشته باشد، تحمل او نسبت به مسائل مختلف کاهش می‌یابد و تحریک‌پذبر خواهد شد در نهایت خشونت در خانواده شکل گرفته و به یکباره آمار این خشونت‌ها افزایش می‌باید.
عسگری تصریح کرد: این افراد این خشونت را در جامعه نیز خواهند داشت و به نوعی احساس می‌کنند جامعه در حق آن‌ها کوتاهی کرده است.
وی اضافه کرد: به دلیل افزایش تورم در سال جاری شرایط مالی بسیاری  از خانواده‌ها که نامناسب بود، نامطلوب‌تر شد و از سوی متولیان امر نیز یک برنامه حمایتی منسجم برای حمایت خانواده‌های کم‌درآمد اجرا نشد.
عسگری تاکید کرد: این مسائل موجب ایجاد آسیب‌های اجتماعی و خشونت میان اعضای خانواده مانند فرار دختران خواهد شد که باید این مهم را در نظر گرفت تا زمانی که دختران در خانواده نهایت فشار را تحمل کنند و کارد به استخوان برسد فرار می‌کنند و اگر این گونه نباشد دست به فرار نمی‌زنند زیرا می‌دانند آسیب می‌بینند اما کار به جایی می‌رسد که ترجیح می‌دهند منزل را ترک کنند.
 وی ادامه داد: اگر خانواده‌ها آگاهی لازم را داشته باشند و میان دختران و پسران خود تبعیض قائل نشوند و این مهم را در نظر داشته باشند که دختران نیازمند محبت بیشتری هستند، کمتر خشونت در خانواده رخ می‌دهد که متاسفانه به دلیل فرهنگ موجود در استان پدران کمتر دختران بزرگ خود در آغوش می‌گیرند و یا حتی به اشتباه تصور می‌کنند دختران بزرگ آنان، نیاز به محبت ندارند.
عسگری در خصوص اینکه چرا برخی افراد در سنین بالا (چه مردان و چه زنان) به دنبال ارتباط با جنس مخالف می‌روند در حالی که در تمام طول عمر در این موقعیت قرار نگرفته‌اند، گفت: این گونه‌ رفتار عجیب نیست بلکه انسان‌ها به یکدیگر نیازمند بوده و عدم توجه و مخفی نگه داشتن نیازها مانند آتش‌فشانی است که یکباره فوران می‌کند زیرا مدت‌های بسیاری در اثر تحمل مسائل بسیار خودکنترلی داشته اما  این انسان نیازمند محبت، تحویل گرفته شدن، احساس تعلق داشتن است و تا حدی تاب می‌آورد.
وی با بیان اینکه در این مواقع گاها مشاهده می‌شود دخترانی که به آقایان دارای سن بالاتر از خود، علاقمند شدند، تصریح کرد: فردی که از خانواده بی‌بهره بوده زمانی که آبی مشاهده کرد، زلالی آن آب برایش چندان اهمیتی ندارد بلکه تنها تشنه محبت است.
عسگری ادامه داد: گاهی جوانان را به دلیل به انحراف کشیده شدن مقصر می‌دانند اما زمانی که مسائل واکاوی می‌شود مشاهده شده که این فرد به دلیل عدم کسب موفقیت در کسب شغل مناسب، ازدواج، تحصیل و عدم تخلیه هیجانات، دچار خلأ عاطفی شده و درنهایت توسط یک عامل و یا زمینه، آسیب‎‌پذیر می‌شود.
وی شرایط اقتصادی، آسیب‌هایی در دل خانواده از جمله کمبود محبت، تبعیض میان فرزندان دختر و پسر، نازیدن به بزرگ شدن پسران و احساس نگرانی از بزرگ شدن دختران که در استان به دلیل فرهنگ موجود پسران را بیشتر از دختران تحویل می‌گیرند را از دیگر دلایل ایجاد آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد. 
عسگری اظهار کرد: شیوه‌های فرزندپروری که با سخت‌‌گیری یا سهل‌گیری بیش از حد همراه است نیز زمینه آسیب فرزندان دربیرون از خانه را فراهم می‌کند که باید تعادل در تربیت فرزندان به کار گرفته شود.
وی در خصوص فراموش و کمرنگ شدن نقش پدر و مادر در خانواده گفت: زمانی که مادر نقش زن بودن را خوب ایفا نکند موجب می‌شود تا همسر او به دنبال خانم‌های دیگر در بیرون از منزل برود و این همان خیانت است و به همسر، فرزندش و در نهایت جامعه نیز آسیب زده می‌شود که متاسفانه در فرهنگ موجود در استان در این موارد زمینه مناسب برای آقایان وجود داشته و براحتی به سمت زنان دیگر خواهند رفت.
معاون توسعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان بیان کرد: در این خانواده دختران نقش مادر بودن را یاد نمی‌گیرند.
عسگری تصریح کرد: اگر پدر نیز نقش خود را به خوبی ایفا نکند فرزند پسر خانواده باید نقش پدر را ایفا کند در حالی که هنوز باید فرزند باشد و در این مواقع پدر به حاشیه رفته و دچار افسردگی می‌شود و مادر نیز احساس عدم پشتوانه بودن دارد و معمولا فرزند پسر را به عنوان پشتوانه می‌پذیرد و در نتیجه کمبود محبت به همین سادگی آسیب‌های اجتماعی اعم از فرار دختران، خیانت، اعتیاد و ... را شکل خواهد داد.
 وی نبود محیط مناسب برای شادی و سرگرمی خانواده در فصل سرد که بیشتر ایام سال به دلیل سرد بودن در استان این گونه است و یک فضای سربسته وسیع وجود ندارد و افراد اکثرا در منزل هستند که با وجود آمار بالای بیکاری به سراغ فضای مجازی می‌روند و با وجود اینکه این فضا یک تهدید و فرصت محسوب می‌شود اما جنبه تهدید این فضا سراغ خانواده می‌آید.
عسگری با اشاره به شماره تماس  1480 که افراد می‌توانند برای دریافت مشاوره تلفنی با آن تماس گیرند، گفت: امسال بیشتر تماس‌ها با این خط در زمینه فرزند پروری، مسائل جنسی، مشکلات روابط میان خانواده‌ها، خیانت زناشویی و دخالت اطرفیان بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار